Fortsatta förluster för Sportamore

Sportamore fortsätter att växa. Under det tredje kvartalet ökade försäljningen med 83 procent. Rörelseresultatet är dock fortfarande negativt.

E-butiken Sportamore har haft en häftig tillväxt sedan etableringen 2009. Under förra året ökade försäljningen med 125 procent till 153 miljoner kronor. Trenden har fortsatt i år och när bolaget släppte kvartalsrapporten för årets tredje kvartal visade den på fortsatt kraftig tillväxt.

Jämfört med det tredje kvartalet 2012 ökade försäljningen med 83 procent till 65,5 miljoner kronor. Rörelseresultatet rörde sig dock i negativ riktning och steg från -4,6 miljoner kronor tredje kvartalet 2012 till -6,1 miljoner kronor samma period i år.

Enligt Sportamore är ”kostnader sammanhängande med bolagets etablering i nya marknader” en viktig förklaring till det negativa rörelseresultatet. Tack vare justeringar i flöden och investeringsmodeller på sina tre nya nordiska marknader bedömer bolaget att det nu är väl positionerat för ”framtida stabil tillväxt”.