Varm augustimånad hämmade handeln

Varm augustimånad hämmade handeln

Publicerad

Kräftgången i sporthandeln fortsätter. För tredje månaden i rad backade försäljningen. Tillbakagången var dock inte särskilt stor.

Förra årets rekordhandel fortsätter att sätta sina spår i årets handel. I augusti backade handeln återigen tack vare framförallt starka jämförelsetal från förra året. I löpande priser backade försäljningen med 0,3 procent jämfört med i augusti förra året. I fasta, kalenderkorrigerade priser ökade dock försäljningen med 2,7 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har handeln i löpande priser backat med 0,6 procent. I fasta, kalenderkorrigerade priser har handeln ökat med 2,5 procent.

För detaljhandeln som helhet blev det en ljummen försäljningsmånad. I löpande priser ökade handeln med 1,6 procent och i fasta, kalenderkorrigerade priser ökade den med 2,4 procent jämfört med augusti förra året.

Bäst gick det för branscher som möbelhandeln, dagligvaruhandeln och klädhandeln. I andra änden av skalan återfanns färghandeln, leksakshandeln och bok- och pappershandeln.

Enligt HUI kan den ihållande värmen ha inverkat negativt på försäljningen eftersom många försköt semestern långt in i augusti vilket medförde att många konsumenter la sina pengar på upplevelser, vardagslyx och resor.

HUI:s helårsprognos ligger fortfarande på 2 procent och HUI ser inget skäl att ändra på den prognosen. Hittills i år har detaljhandelns försäljning i löpande priser ökat med 1,5 procent.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya bubbelskor

2 kommentarer

Björn 2: Haha, mmmmmm,,,,Puma Jamming 2.0.... Vore kul att få en kommentar från Nike om hur dom ser på ovanstående!

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842