En månad till premiären

Om exakt en månad öppnar sportjätten Decathlon sin andra butik i Sverige. Den franska sportkedjan räds inte storsatsningen i huvudstaden, trots att resultatet för etableringen i Sverige hittills gått rejält back.

Butiken i Kungens Kurva, söder om Stockholm blir stor. En butiksyta på 4000 kvadratmeter och därtill en utställningsyta på 1000 kvadratmeter. I butiken kommer att finnas produkter för över 70 sporter, såväl kända etablerade varumärken som Decathlons egna varumärken. Företaget kommer att anställa 40 personer för att driva storbutiken i Kungens Kurva.

Decathlon öppnade sin första butik i Bromma för bara två år sedan men starten har varit tung i Sverige. Förra året redovisade företaget nämligen en förlust på hela 26 miljoner kronor. Förklaringen till det var enligt företaget de höga initialkostnaderna för bland annat uppbyggnaden av huvudkontoret i Sverige. Det dåliga resultatet ändrar ändå inte Decathlons planer i Sverige.

 – Vi visste att det inte kunde bli ett bra resultat från första början med bara en butik. Därför öppnar vi fler butiker och håller fast vid våra planer, säger Anna-Sofia Abrahamsson.

 Butiken i Kungens Kurva blir alltså den första nya Decathlon-butiken sedan starten 2011. Nästa steg för sportjätten blir storbutik i Barkarby, i nordvästra Stockholm. Konceptet där blir liknande som i Kurvens Kurva.

– Jo, vi kör på för fullt. Som det ser ut idag öppnar butiken i Barkarby andra halvåret 2014, säger Anna-Sofia Abrahamsson.

Franska Decathlon är en av världens största sportkedjor med butiker i över 25 länder.