Klättermusen får nya ägare

Det Årebaserade företaget Klättermusen får nya ägare. Det är riskkapitalbolaget Scope som går in i företaget och köper en majoritetsandel av bolagets aktier.

Det var Klättermusen som kontaktade rikskapitalbolaget Scope redan i november förra året för att diskutera ett eventuellt samarbete. Under de många och långa förhandlingarna fann parterna varandra och hittade också en gemensam vision om hur företaget skall utvecklas.

– Vi stod på tröskeln från att vara ett entreprenörsdrivet företag till att bli ett moget företag som vill expandera. I den processen behövde vi både kapital och kompetens. Det har Scope och dessutom delar vi visionen om hur vi ska gå vidare och nå våra mål, säger Peter Askulv till Sportfack.

I och med affären blir Scope majoritetsägare i Klättermusen och tillför dessutom 30 miljoner i företaget. Pengar som bland annat kommer att användas till ökad marknadsföring, för att ytterligare förbättra leveranssäkerheten och ge utrymme att utveckla designarbetet. Peter och Eva Askulv som tillsammans drivit företaget behåller fortfarande en minoritetspost i Klättermusen.

– Jag kommer att få mera tid att syssla med det jag brinner för – designarbetet. Och Eva får en ökad marknadsbudget som ger henne möjligheter att förverkliga många av de idéer vi har haft, säger Peter Askulv.

Ny styrelseordförande i Klättermusen blir Jonas Meerits som är medinvesterare till Scope. Han har tidigare varit bland annat vd för J.Lindeberg och har en stor erfarenhet att utveckla företag. Han kommer att vara en av de drivande krafterna bakom Klättermusens fortsatta expansion.

Klättermusen omsätter idag 50 miljoner kronor, har återförsäljare i 20 länder med en övervägande del av försäljningen utanför Sverige. De största marknaderna är Norge, Kina, Japan och Korea. Genom året har företaget fått 22 internationella designpriser och Klättermusen har länge haft stark fokus på hållbarhetsfrågor.

Det var Peter Askulv som startade Klättermusen för nästan 30 år sedan. Företaget riktade in sig redan från början på funktionskläder och utrustning för krävande outdooraktiviteter. Sakta men säkert har verksamheten vuxit med en klar ökning de senaste tre åren. Under den perioden har företaget vuxit från åtta anställda till dagens 20 anställda.