Tungt för Decathlon i Sverige

Den franska sportkedjan Decathlon gör för andra året i rad ett dåligt resultat i Sverige. Varuhuset i Bromma gick enligt uppgifter back med hela 26 miljoner kronor förra året.

Decathlons framfart har inte gått som väntat i Sverige. Det första året redovisade sportkedjan en omsättning på sex miljoner kronor samtidigt som rörelseförlusten blev hela 23 miljoner kronor. Förra året hade omsättningen visserligen ökat kraftigt men när året summerades visade siffrorna ändå på en förlust på 26 miljoner kronor. Enligt Dagens Industri tvingade det dåliga resultatet ägarna att skjuta till nytt kapital i bolaget.

– Det finns alltid stora initialkostnader när ett företag etablerar sig. Det kommer inte som en överraskning för oss. Vi kommer ändå att fortsätta våra satsningar som planerat, säger Anna-Sofia Abrahamsson, pressansvarig på Decathlon till Sportfack.

Trots de dystra siffrorna i Sverige fortsätter Decathlon ändå med sina planer på att öppna nya varuhus såväl i Kungens Kurva som i Barkarby i nordvästra Stockholm. Decathlon är en av världens största sportkedjor med butiker i över 25 länder.