Thule vill transportera mera

Thule utökar sin satsning på outdoor och cykling. Under de närmaste åren ska företaget presentera flera nya transportlösningar för aktiva människor.

Thule vill transportera mera
Johan Hedberg.

Med sina takboxar, cykelhållare och vattensporthållare har Thule länge varit ett uppskattat varumärke bland människor med en aktiv livsstil. Men sedan en tid tillbaka marknadsför företaget även väskor, ryggsäckar, kameraväskor och cykelväskor. Tanken är att det segmentet ska växa framöver.

– Tidigare har vi transporterat din fritidsutrustning från hemmet till skidbacken, havet eller skogen. Nu utvidgar vi vår satsning på outdoor och vill transportera dina grejer även under aktiviteten och utvecklar produkter som du kan hänga på dig själv eller cykeln. Vi kommer bland annat att lansera ett segment som vi kallar Active with kids. Det kommer väldigt mycket nytt under de kommande 18 månader, säger Johan Hedberg, vice försäljningschef på Thule utan att närmare avslöja exakt vilka produkter som kommer att lanseras.

Han understryker att det inte rör sig helomvändning i företagets strategi. Istället rör det sig om en komplettering av nuvarande produktsortiment.

– Vi vill bredda produktportföljen, säger Johan Hedberg. För den här satsningen investerar vi mer än någonsin i produktutveckling och marknadsföring. Vi har ett stort antal ingenjörer som jobbar på att hitta bra, innovativa och säkra lösningar. Eftersom vi är ett märke som står för kvalitet, säkerhet och en bra design måste de tre bitarna ligga till grund för alla produkter som vi tar fram vare sig det är en takbox eller en duffelväska.

Som ett led i marknadsföringen av sina nya produktsegment och sin satsning mot outdoor, lanserade Thule nyligen Thule Crew som beskrivs som ett antal hängivna atleter med en passion för utomhusaktiviteter och sporter. I Thule Crew ingår 11 medlemmar däribland Lindsey Vonn (skidåkning), Garrett McNamara (surfare) och Thule Adventure Team (multisport).

– Thule Crew är ett fantastiskt sätt för oss att marknadsföra oss mot outdoor eftersom det ger oss en trovärdighet, säger Johan Hedberg.

Relaterat företag i Sportregistret

  • PowerFactory Nordic

    PowerFactory Nordic är ett grossistföretag som distribuerar tillbehör, reservdelar och personlig utrustning inom kategorierna; Cykel, Moped, Mc, MX & ATV. Med fokus på kända varumärken, samt flertalet starka agenturer i portföljen.