Ingen hejd på e-handeln

Sporthandeln på nätet ökar kraftigt. Under årets första kvartal var ökningen över 30 procent.

E-handeln fortsätter att plocka andelar av den fysiska handeln. Under årets första kvartal ökade e-handeln med 18 procent jämfört med samma period förra året. Mest ökade sport/fritid (+32%) som förra året omsatte omkring 800 miljoner kronor enligt E-barometern som sammanställs av HUI Research i samarbete med Posten och Svensk Distanshandel.

Under 2012 uppgick e-handeln till 31,6 miljarder kronor (exkl. dagligvaruhandeln). Fortsätter e-handeln öka i samma takt kommer omsättningen för helåret att uppgå till över 37 miljarder kronor.

E-handelns starka utveckling avspeglas i Sportamores siffror. Under årets första kvartal ökade Sportamore sin försäljning med hela 92 procent jämfört med samma period 2012. I kronor uppgick försäljningen till 50,7 miljoner.

Rörelseresultatet uppgick till -9,8 miljoner kronor vilket var mer än en fördubbling från föregående år. Enligt Sportamore har resultatet tyngts av marknadsföringskostnader kopplade till geografisk expansion. Sportamore grundades under 2009 och öppnade upp sin försäljning på nätet den 1 maj 2010.