Kraftig förlust för Intersport

Intersport Sverige AB redovisar en jätteförlust för 2012. Bakomliggande orsaker var bland annat en mild inledning på vintersäsongen.

Intersport-koncernens moderbolag Intersport Sverige AB redovisar ett resultat efter skatt på drygt -118 miljoner kronor för 2012. Året före det gjorde bolaget en vinst på knappt 6 miljoner kronor. Intersport-kedjans konsumentförsäljning uppgick till drygt 3,3 miljarder kronor exklusive moms vilket var en ökning med 2,2 procent jämfört med 2011.

I bokslutet skriver bolaget att en förväntad expansion förbyttes i en försäljningsminskning. Orsaken var en osedvanligt mild inledning på vintern 2011/2012. Även grossistverksamheten har tyngt finanserna och genererat ett sämre resultat än förväntat. Förklaringen, enligt bolaget, är framförallt den lagerflytt som genomfördes under året då gruppens centrala lager flyttades från Taberg till Landvetter och 3PL-partner byttes från DHL till Schenker. Stora lager under årets inledning och ett dåligt genomfört flyttprojekt innebar kraftigt ökade kostnader. Dessa, skriver bolaget, ska dock ses som engångskostnader och kommer att reduceras med 30 miljoner kronor kommande år.

Enligt Intersport Sverige AB är utsikterna för 2013 fortsatt tuffa med en allt hårdare konkurrens och en i dagsläget avvaktande detaljhandel. Bolaget skriver dock att både bolag och kedja är kommersiellt rustade för ett tufft år där Intersport har goda förutsättningar att åter stå som vinnare genom fullföljande av en ny strategi- och affärsplan.