Salming ger sig ut i löparspåret

Salming ger sig ut i löparspåret

Publicerad

Sverige har fått ett nytt löparskomärke. Nästa vår lanserar Salming sin första löparskokollektion.

Salmings satsning på skor är dock inte ny. Redan för några år sedan lanserade varumärket skor för handboll, innebandy och squash. Enligt Thomas Nord, marknadschef på Salming, har satsningen varit lyckad med god respons från marknaden. Löparskokollektionen ses som ett naturligt nästa steg.

Men lanseringen har även sin grund i de senaste årens barfotatrend. De fyra skoplattformar som Salming presenterar rör sig alla inom det område som brukar kallas natural running, dvs. skor med mindre dämpning och lägre drop än traditionella löparskor.

– Den trend som råder nu har skapat en liten lucka på marknaden som ger oss en möjlighet att ge oss in i det getingbo som löparskomarknaden är, säger Thomas Nord. Dessutom finns det numera väldigt mycket forskning som visar att natural running minskar skaderiskerna och ger en effektivare löpstil. Mot bakgrund av det känns det helt rätt att vi riktar in oss på natural running till 100 procent.

Skorna kommer ut på marknaden i februari nästa år och delas in i modellkategorierna Distance, Speed, Race och Xplore. Produktutvecklingen har skett i samarbete med kända triathleterna Jonas Colting och Ida Salonen. Den genomgående tanken har varit att ta fram skor som underlättar för användaren att springa med rätt löpsteg och med rätt teknik.

– Distance har mest dämpning och kommer att fungera som en brygga från den traditionella typen av löparskor till natural running-skor, säger Thomas Nord.

Salmingrunning.com utgör en central del av satsningen. På hemsidan finns förutom mängder med information om natural running och dess fördelar, även Salming Academy. Konceptet är hämtat från Salmings hemsidor för innebandy och handboll och går ut på att kända idrottsprofiler delar med sig av sin erfarenhet och lär ut övningar som ska förbättra "elevernas" prestationer. Salming Academy för innebandy har på två år haft över 800000 visningar på Youtube. Handbollsakademin har haft 400000 visningar sedan i juli förra året.

– Det har varit en succé, säger Thomas Nord. Löpteknik och löpsteg är centralt inom natural running och vi måste hjälpa folk på traven att hitta det samtidigt som vi vill inspirera och entusiasmera. Jonas Colting har varit med i utvecklingsteamet för den här satsningen och är head coach för Salming Running Academy.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Så ser Shimano Nordics nya huvudkontor ut

2 kommentarer

Mattias Björklund: Tack för tips, vi kollar givetvis detta. BR /Mattias, red

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842