Ännu mer handel på nätet

E-handelns försäljning i detaljhandeln växer starkt. Om tio år kan den komma att uppgå till 268 miljarder kronor.

Förra året ökade försäljningen av sällanköpsvaror över nätet med 14 procent till 31,6 miljarder kronor. Med dagligvaruhandeln inräknad omsatte e-handeln i detaljhandeln 34,1 miljarder kronor. Sportbranschen omsatte förra året ungefär 800 miljoner kronor på nätet enligt e-barometern som tas fram varje kvartal av HUI Research, Posten och Svensk Distanshandel.
På uppdrag av GS1 presenterade HUI Research nyligen en rapport med tre scenarier för e-handelns utveckling i Sverige. I det försiktiga scenariot spås e-handeln öka med ungefär 10 procent årligen och skulle i så fall omsätta 56 miljarder kronor om fem år och 92 miljarder kronor om tio år.
Men enligt HUI är det inte orimligt att anta att näthandelns utveckling kommer att accelerera under de kommande åren tack vare den tekniska utvecklingen, konsumenters mognad och innovationer som stimulerar efterfrågan. Om så sker skulle e-handeln öka med ungefär 16 procent varje år och omsätta 71 miljarder kronor om fem år och 151 miljarder kronor om tio år.
Skulle vi få ett påtagligt digitalt skifte där både konsumenter och producenter anammar ny teknologi, innovativa lösningar och digitala kanaler i vidare utsträckning än idag, står vi inför en extrem utveckling. Det skulle innebära en genomsnittlig tillväxt på 23 procent vilket i sin tur innebär en omsättning om 92 miljarder om fem och 268 miljarder kronor om tio år.