MBT är tillbaka

MBT är tillbaka

Publicerad

MBT var en sällan skådad framgång när plötsligt både huvudbolaget och den svenska distributören gick i konkurs. Nu är båda på fötterna igen.

Gunnel Smedstad

En av de största svenska återförsäljarna av MBT var Justinas MBT i Höör. När leveranserna plötsligt uteblev när MBT gick i konkurs hade butiken sålt runt 6 000 par MBT-skor. Butiken drevs av Gunnel Smedstad och när hon förstod att MBT skulle få nya ägare beslutade hon sig för att ta hand om distributionen av MBT i Sverige.

– Vi åkte till Hong Kong på MBTs säljmöte och fick en väldigt bra känsla för de nya ägarna, berättar Gunnel Smedstad. De ser MBT som en oslipad diamant och tänker behålla funktionen men göra skorna mycket snyggare så att de ska tilltala en bredare målgrupp.

Den nya ägaren är Andy Chaw från Singapore. Han har jobbat större delen av sitt liv med skor och han var distributör av MBT i flera länder i Asien. När den schweiziska grundaren gick i konkurs tog Andy över bolaget.

– De skor som vi levererar ut nu bygger på gamla MBT, säger Gunnel. Den nya designen kommer att synas först till våren 2014. Det blir en stor kollektion med allt från vardagsskor till mer dressade eller sportigare skor.

När MBT gick i konkurs var det ett hårt slag mot Gunnel. Dels för att hela affärsidén med butiken gick ut på att sälja MBT och dels för att hon sett vilken nytta skorna gjort för många användare. Hon ville fortsätta hjälpa människor.

Tanken med den mjuka och runda sulan är att den ska ge en bättre hållning som minskar belastningen på lederna och förbättrar balansen. Att det verkligen fungerar har slagits fast i flera vetenskapliga undersökningar.

– Vi vet att MBT-skorna hjälper vid flera sorters problem, säger Gunnel. Vi vet också att det är väldigt bra skor för de som står och går mycket i sitt jobb, exempelvis för de som jobbar i butik eller inom vården. Dessutom är det ett koncept som passar bra in i den hälsotrend som råder just nu.

MBT har redan fått igång verksamheten igen i Sverige. Runt ett 30-tal butiker säljer skorna och Gunnel har en plan på att nå runt 100 återförsäljare.

– Vi vill jobba med de som tror på MBTs koncept och som kan förklara produkten för kunderna, säger Gunnel. De butikerna finns inom både sport- och skohandel och även hos en del ortopedibutiker.

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Intersport satsar 100 miljoner på att skapa större kundnytta

5 kommentarer

Mera Sport: Fantastisk dribbling!!!! Marcus och Nicolas måste vara goda vänner! Rubriken borde handla om Intersports stora förlust och dåliga resultat, som är/borde vara katastrof för Intersports framtid. Det...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Tema Löpning

  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842