Footbalance vill bli synonymt med sulor

Footbalance har på kort tid blivit en etablerad sulleverantör i Sverige. Nu siktar företaget ännu högre.


Footbalance vill bli synonymt med sulor
Tassos Karamouzis.

Footbalance grundades utifrån idén att folk skulle slippa gå till sjukgymnasten. Idén kom från finske sjukgymnasten Erkki Hakkala och visionen var att ta fram en formgjuten sula som var bättre och billigare än existerande produkter. Dessutom ville han ha en produkt som gick att tillverka snabbare än de andra produkterna som fanns på marknaden.
Efter tre års produktutveckling hemma i garaget och ytterligare tre års kliniska tester kunde Hakkala 2006 presentera en färdig produkt för Intersport Finland. Lanseringen blev en framgång och två år senare tog sig Footbalance in på den amerikanska marknaden. Idag finns varumärket representerat på ett 20-tal marknader runt om i världen och omsätter drygt 70 miljoner kronor.
Augusti 2010 kom företaget till Sverige.
– Idag är Sverige den tredje största marknaden efter USA och Storbritannien, säger Tassos Karamouzis som ansvarar för Footbalance verksamhet i Skandinavien. Vi samarbetar med drygt 200 sportbutiker, ett antal specialistbutiker och cirka 15 sjukgymnastkliniker.
Mot sporthandeln jobbar Footbalance med flera olika sulor som formgjuts direkt i butik. Vilken sula som passar vilken kund beror på kundens behov.
– Man kan ha en sula till alla aktiviteter eller en sula till en aktivitet, säger Tassos. Det är nördighetsfaktorn som får avgöra. Är du stenhård slalomåkare ska du ha en Race-sula men är du en medelgod åkare kan du istället ha en allround-sula som fungerar i alla skor.
Processen att ta fram en formgjuten sula till kunden tar ungefär åtta minuter och inkluderar många av de moment och frågor som alltid ska ingå när kunden köper en vanlig sko. Enligt Tassos finns det flera starka säljargument för sulorna.
– Eftersom alla människors fötter ser olika ut så är det svårt att hitta ett par skor med riktigt bra passform. Men det får du med sulor som är gjutna efter dina fötter. Dessutom ger sulan ett bra stöd vilket minskar skaderisken. Sammantaget ger det här en bättre prestation.
Målet inför framtiden är högt ställt. Tassos vill att Footbalance ska bli synonymt med sulor i kundernas medvetande.
– Från dag ett har vi jobbat väldigt nära våra återförsäljare samtidigt som vi har bearbetat konsumenterna på gräsrotsnivå genom att synas på konsumentmässor. Vi har även deltagit på många butikers löparevents, skidträffar och klubbträffar. Det ska vi fortsätta med. Vi vill vara närvarande och prata med konsumenterna så att vi lär oss mer om deras behov. Dessutom ska vi fortsätta jobba mycket med butikspersonalen så att de vet hur de ska jobba med våra produkter. Det är trots allt butikspersonalen som är ansiktet utåt mot konsumenterna.