Sex nya varumärken

Nu ökar tillströmningen av varumärken i Sverige. Från Danmark kommer nu hela sex nya att börja distribueras under 2013.


Sex nya varumärken
Montbell har fokus på lätt utrustning för outdoor och multisport.

Danska distributören The Good Karma Company har inlett sin expansion i Sverige. Bolaget har under 2013 börjat bearbeta Sverige från sitt huvudkontor i Lyngby. I företagets sportportfölj ingår varumärkena Skora, Ashmei, Ultraspire, Klymit, Montbell och OMM.
Gemensamt för samtliga varumärken är deras produkter för löparen som letar lätta och minimalistiska produkter.

Skora är tekniskt avancerade skor för ultralöpare. Tio månader efter att Skora presenterade sina första produkter omsatte bolaget 3,5 miljoner kronor. I år räknar Skora med att finnas i 14 länder. Ashmei är löparkonfektion för män och kvinnor och vann pris på Ispo senast. Montbell fokuserar på jackor, tält, sovsäckar, ryggsäckar och matlagningsutrustning med låg vikt. Varumärket har bland annat tagit fram världens lättaste löparjacka som väger 45 gram.  OMM, Original Mountains Marathon, är kläder och utrustning för outdoor och multisport.

Vd för The Good Karma Company, Jacob Juul Hastrup, som  grundade Extreme Sport och själv är ultralöpare, har redan fått in en fot på den svenska marknaden. Skora kommer att finnas hos Northsport, Ultraspire säljs på Naturkompaniet och Löplabbet. Nu väntar traditionellt säljarbete.

– Vi ska besöka butiker och delta på mässor, säger Jacob och förklarar att The Good Karma Company vill ställa ut under Inköpsdagar Outdoor i Stockholm i augusti. Företaget tänker dessutom bistå med säljstöd i form av initierad clinics för butikerna.

– Här samarbetar vi bland annat med med ultralöparen Andreas Falk.

Jacob menar att clinics och att sälja till specialistbutiker är prioriterat. Detta eftersom Skoraskorna är tekniskt avancerade och i premiumsegmentet.