Swix på frammarsch i Sverige

Nu ska norska Swix ta nya marknadsandelar på den svenska marknaden. Företaget har anställt tre nya säljare och har nu sin nya säljorganisationen på plats för att inleda sin offensiv.

Norska Swix som kanske mest är är känt för sina skidvallor huserar idag i samma lokaler på Fiskartorpet i Stockholm där också Lundhags har sitt kontor. Det är inte så märkligt då Swix förra året köpte det svenska outdoorföretaget.  Trots att de båda företagen är nära knutna till varandra sköter Swix Sverige sina egna strategier medan Lundhags lägger upp sina.

–          Tanken är att vi är två separata organisationer men självklart tar vi vara på de synergieffekter vi har mellan de båda organisationerna. Vi har ju i ganska stor utsträckning samma kundunderlag och jobbar inom samma bransch, säger Henrik Ottosson,vd på Lundhags.

Redan förra hösten började Jim Bakeröd, som är ansvarige för den svenska marknaden på Swix sondera marknaden. Till sin förvåning märkte han att det finns klara skillnader mellan marknaden i Norge och Sverige.

–          Vi kan här ta lärdom av hur vi ordnat de logistiska frågorna i Norge. Där kan vi säkert spara kostnader och bli effektivare på den svenska marknaden, säger Jim Bakeröd.

En annan central fråga som Swix Sverige kommer att koncentrare sig på är utbildning av butikspersonal. På det området har företaget kommit långt hemma i Norge. På Swix Sverige jobbar nu tre säljare och en racingansvarig för att få fart på företagets målsättning som är att inom snar framtid vara den näststörsta leverantören av valla, stavar och skidprodukter.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Brav Sweden AB

    Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com