Adams Golf har en plan för Europa

Med Adidas/Taylormade som ny ägare har Adams tagit fram en ny strategi för sin tillväxt. Det långsiktiga målet är att bli det näst största klubbmärket efter Taylormade.

Adams håller på att explodera. De senaste åren har de snittat 60 procent i tillväxt men nu ska det gå ännu snabbare. Med musklerna från nya ägaren Adidas/Taylormade har en ny strategi tagits fram och den som ska se till att den genomförs i Europa är Simon Homer som Sportfack träffade i Orlando.

 

Varför köpte Adidas Adams Golf?
– För att de såg vilken enorm potential varumärket har. Jag tycker själv att Adams är golfbranschens bäst bevarade hemlighet, en sovande jätte som vi nu ska väcka till liv.

 

Hur kommer Taylormade och Adams att samarbeta?
– Egentligen bara rent administrativt med ekonomi, personalfrågor och i viss mån inköp och produktion. Plus att vi håller ihop på mässor för att visa att vi är en familj. Mot golfarna ska det vara två helt olika företag med olika målgrupper. Taylormade vänder sig mer mot den ambitiösa golfaren som vill ha maximal prestanda medan Adams Golf vänder sig mest till rekreationsspelaren som vill ha utrustning som gör spelet så enkelt som möjligt. Visst finns det produkter som överlappar varandra men i det stora ska vi erbjuda helt olika saker.

 

Om Adams inte ska konkurrera med Taylormade, vilka ska de då ta marknadsandelar från?
– Från märken som exempelvis Callaway, Ping och Cobra som också använder sig av tekniska innovationer för att göra golfen enklare och roligare.

 

Adams Golf förknippas mycket med hybrider, hur ska ni bli ett bredare klubbmärke?
– Vi har inget emot att vara det ledande märket på hybrider och faktum är att flera Taylormadespelare på touren nu testat våra klubbor. Hybriderna är den viktigaste kategorin för oss men vi satsar stort på både drivers och järnklubbor och hoppas att nöjda hybridkunder ska vilja testa våra andra klubbor också.

 

Hur ska ni jobba för att öka tillväxten ytterligare i Europa?
– Vi kommer att jobba selektivt och väldigt nära med ett mindre antal butiker i varje land för att bygga varumärket Adams Golf. I Sverige är det MiToo som sköter det jobbet och de jobbar precis på det sättet. I England valde vi att gå via enbart en av de stora golfkedjorna så det finns olika sätt att göra det på. Vi ska hitta de rätta butikerna och växa tillsammans med dem.