Skhoop vill bli tydligare

Det går framåt för Åreföretaget Skhoop. Med hjälp av en ny logga och ett tydligare utbud ska företaget nå ännu längre.


Skhoop vill bli tydligare
Sissi Kewenter.

Det började med en uppmärksammad täckkjol och har fortsatt med bland annat merinoullprodukter, dunjackor, dunkappor, fleecetröjor, mössor samt skid- och outdoorstrumpor. De senaste åren har tillväxten varit kraftig och inför nästa höst/vinter-säsong utökas utbudet. Men istället för att låta alla plagg samsas i samma kollektion delas de upp i tre olika kollektioner.

– Vi ville göra kollektionerna mer lättpresenterade, få in en tydlighet, säger Sissi Kewenter, grundare och designer.

I The Original Collection ryms vardagskläder som kan användas till och från jobbet eller skolan. Funktionella kjolar, jackor, kappor och tröjor i glada färger. I The Outdoor Adventure Collection är funktionsgraden högre.

– Det är inte produkter för att bestiga Mount Everest men det ska vara kvinnliga, lätta plagg med mycket dun och lite mer funktion, säger Sissi.

Ett exempel är Function Mid Skirt som tack vare designen är ett tre-i-ett-plagg. I grunden är det en vadderad kjol med ett skyddande skal. Men den vadderade innerkjolen går enkelt att knäppa bort om temperaturen stiger och det enda som behövs är skydd mot vinden. Behövs inget skydd mot vinden men däremot mot kylan går det bra att bara använda innerkjolen och lägga skalet åt sidan.

Den tredje kollektionen har fått namnet Sportswear with a Touch of Fashion.

– Det är lite mer streetwear, säger Sissi. Lite mer urbana plagg med sydeuropeisk influens samtidigt som det är jättebra material med hög funktion.

En annan nyhet är att företaget låtit ändra sin logga. I den nya loggan är H:et i namnet Skhoop lite nedtonat.

– Den gamla loggan hade levt länge och sedan har vi haft lite problem med att folk inte vetat hur de ska uttala namnet, säger Sissi. Nu blir H:et nedtonat på alla plagg och i alla annonser, då tydliggör vi att det uttalas Skoop.

Mellan 2010 och 2012 fördubblade Skhoop sin omsättning och bakom tillväxten ligger bland annat en lyckad exportsatsning. I USA har varumärket funnits representerat i flera år och efter Ispo förra året tillkom ytterligare marknader. Idag finns Skhoop representerat på ett tiotal marknader. Enligt Sissi är en av framgångsfaktorerna företagets nischning mot tjejer.

– Det är många tjejer som gillar våra grejer. De ser kjolen, förstår hur bra den är och får en positiv bild av oss. Sedan är vi ett av få tjej-företag och att vi bara gör tjejprodukter ger oss en trovärdighet i sig.