Nya rekord för näthandeln

Svenskarna handlar sportprodukter på nätet som aldrig förr. Under årets tredje kvartal ökade försäljningen av sportprodukter på nätet med 24 procent.


Nya rekord för näthandeln
Nätaktören Sportamore ökade sin försäljning med 110 procent under tredje kvartalet.

Sportbranschen har under de senaste åren ständigt nämnts som en framtidsbransch inom näthandeln. Och bedömarna ser ut att få rätt. Under årets andra kvartal ökade försäljningen av sportprodukter med 27 procent och under det tredje kvartalet ökade försäljningen med 24 procent, överlägset mest av alla branscher. Eftersom Sport- och fritidsbranschen inte har särredovisats tidigare år finns inga helårssiffror tillgängliga för sportbranschen men gissningsvis ligger årsomsättningen kring 1 miljard kronor, dvs 5 procent av sportbranschens totala omsättning.

Siffrorna är hämtade från den senaste e-barometern som sammanställs av HUI Research, Svensk Distanshandel och Posten. Enligt e-barometern ökade e-handeln under det tredje kvartalet med 14 procent. Bäst gick det som sagt för Sport- och fritidsbranschen men även branscher som Hemelektronik (+13%), Kläder/skor (+11%) och Heminredning/möbler (+13%) gick väldigt bra.

Totalt växte e-handeln med 14 procent under det tredje kvartalet. Sju av tio konsumenter uppgav att de köpt varor på nätet under det tredje kvartalet och 65 procent av konsumenterna tror att de kommer att handla på nätet under de kommande tre månaderna. Försäljningsprognosen för helåret ligger på 31,3 miljarder kronor men om julhandeln blir starkare än förutspått kan den siffran behöva revideras uppåt.