Lyckad testlöparkampanj

Löpartrenden håller i sig och ett av varumärkena som vill in på den marknaden är Pearl Izumi. För att göra varumärket känt och samtidigt få gensvar från konsumenterna gick företaget ut i en kampanj som överträffade alla förväntningar.

Shimano Nordic, som är leverantör för Pearl Izumi ville testa en nya sätt att nå konsumenterna. Tillsammans med tidningen Runners World sökte man efter testlöpare för Pearl Izumis nya skokoncept, E:motion. Responsen från konsumenterna blev en glad överraskning för de ansvariga på Shimano Nordic.

–          Vi hade tänkt oss att kanske några hundra skulle höra av sig. Men det kom nästan 5000 ansökningar. Det är helt fantastiskt, säger Maria Landström, produktchef på Shimano Nordic.

De som ville bli testlöpare skulle kortfattat redogöra för varför just de skulle få testa de nya skorna. Avsikten med kampanjen är givetvis att göra varumärket mer känt men också att få ett kontinuerligt gensvar på det nya konceptet direkt från konsumenterna. De fem testlöparna ska bland annat fylla i formulär om hur de upplever skon och hur den känns.

–          Jag kommer också att ha personligen kontakt med de här testlöparna för att prata med dem om produkterna och hur de tycker att de funkar, säger Maria Landström.

Testlöparna har i dagarna fått sin utrustning och utvärderingen av produkterna och sammanställningen av deras kommentarer kommer att ske någon gång nästa år.