Easton tar hem Giro snow

Easton tar hem Giro snow

Publicerad

Easton Bell Sports ska satsa hårdare på den nordiska marknaden. Ett första steg är att ta ”hem” Giro till portföljen.

Alex Vega.

I Easton Bell Sports (EBS) varumärkesportfölj ingår varumärkena Easton, Riddell, Giro, Bell, Easton Cykling och Blackburn. På den nordiska marknaden har EBS bara haft distributionen av just Easton. Distributionen av Giros snösortiment har skötts av Interplaza Sport medan Shimano Nordic har haft hand om Giro bike, Bell, Easton Cycling och Blackburn.

Från och med den andra november kommer dock EBS svenska dotterbolag att ha hand även om Giros snö-sortiment. Alex Vega, vd för EBS i Sverige, säger till Sportfack att Interplaza Sport varit en fantastisk distributör men att nuvarande konkurrenssituation kräver att de tar hand om sin egen distribution.

– För att vi ska kunna erbjuda en konkurrensmässig prisbild, ha den service som krävs och kunna hålla marknadsmässiga produktlanseringar så krävs det egen distribution. Speciellt när våra konkurrenter har egen distribution, säger Alex Vega.

Med Giros snöhjälmar i portföljen är tanken att EBS ska ta nästa steg på den nordiska marknaden. Bolaget kommer att byta namn från Easton Sports Sweden till Easton Bell Sports Nordic och flyttar inom kort till nya lokaler i Mölnlycke med kontor, showroom och ett lagerutrymme på 2600 kvadratmeter med tio meter upp till tak. EBS Nordics ansvarsområde täcker Skandinavien gällande Easton samt Norden plus Baltikum gällande Giro snow.

Den nya säljorganisationen kommer att innehålla sex säljare för Giro, bland annat David Cederqvist som de fem senaste åren sålt Giro genom eget bolag för Interplaza Sport. Easton-benet kommer att ha fem säljare. Säljchef är Tobias Skogs som jobbat med Easton hockey i fem år.

– Långsiktigt är målet att paketera upp våra varumärken under ett paraply men vi respekterar nuvarande avtal. Dessutom fungerar det väldigt bra med Shimano Nordic och det finns ingen anledning att ändra på ett avtal som vi är nöjda med. När det gäller Giro ska vi skapa hype kring varumärket igen så att det blir attraktivare även för en yngre publik. Ett led i det är att knyta unga talanger till varumärket, säger Alex Vega.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Asics tar nya kliv mot en cirkulär affärsmodell

4 kommentarer

oscar: Det låter ju som om sportbranschen är värsta miljöförstöraren ju,,,

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842