Intersport köper The Athlete’s Foot

Intersport International köper sportskokedjan The Athlete’s Foot. Fusionen gör att Intersport får in en fot(!) på den amerkanska marknaden och att The Athlete’s Foot får en chans att etablera sig stort i Europa.

En av årets stora affärer i sportbranschen blev klar i slutet av oktober. Intersport International köper sportskokedjan The Athlete’s Foot och i ett slag får Intersport igång verksamheter på flera viktiga marknader där de inte finns idag som USA, Australien och Indonesien. Samtidigt får The Athlete’s Foot en möjlighet att etablera sig i Europa, en marknad där de bara finns i ett fåtal länder.

The Athlete’s Foot har idag 420 butiker i 27 olika länder och alla butikerna drivs som franchise. Butikerna är små, i storleken 150–250 kvadratmeter, vilket enligt Intersport är ett bra komplement till Intersports och Budget Sports större butiker. The Athlete’s Foots största marknader är USA, Australien, Mexiko och Indonesien – marknader som Intersport inte alls finns i. I och med uppköpet blir nu Intersport aktivt på fem kontinenter och antal länder som de är aktiva i ökar från 41 till 63.

Intersport tror att flera av The Athlete’s Foots franchisetagare kan vara intresserade av att starta upp Intersportbutiker och tvärtom.

I Europa finns The Athlete’s Foot i Danmark, Portigal och Ryssland så möjligheterna för en expansion här är väldigt stora.