Ny aktör i sportbranschen

Konkurrensen hårdnar i sportbranschen. Igår lanserade internetaktören Cdon.com Sport och Fritid som en ny produktkategori.

Cdon.com grundades 1999 med försäljning av underhållningsprodukter på internet. Genom att lägga till produktkategorin Sport och Fritid vill Cdon.com komma närmare målet att bli ett internetvaruhus med fullsortiment. För drygt ett år sedan lanserades Hemelektronik och sedan dess har sortimentet utvidgats med Leksaker och Vitvaror. Även kategorier som Hushåll, Musik, Film och Spel finns representerade på Cdon.com.

– Nu satsar vi åter på breddning genom en helt ny kategori, och vi ser Sport och Fritid som ett spännande tillväxtområde där vi upplever att det idag saknas en stor aktör med ett riktigt bra sortiment, säger Christian Eriksson, vd Cdon.com, i ett pressmeddelande.

Den nya kategorin kommer att innehålla tusentals sport- och fiskeartiklar från kända varumärken som Adidas, Casall, Deuter, Fladen, Gerber, Polar, Silva och UFC. Tanken är att utbudet ska växa efterhand.

– Med Sport och Fritid vill vi kunna erbjuda våra kunder allt inom träning, friluftsliv och utomhusaktiviteter. Vår ambition är att inspirera CDON.coms mer än två miljoner nordiska kunder och tillgodose dem rätt utrustning för ett rikt fritids- och friluftsliv, säger Christian Eriksson.

Cdon.com är en del av e-handelskoncernen Cdon Group som äger bolag som Bookplus.fi, Lekmer.com, Nelly.com, Heppo.com, Tretti.com och Rum21.se. Förra året omsatte gruppen 3,4 miljarder kronor och uppvisade en vinst på 83 miljoner kronor.