Sportskomarknaden ökade med 13,2 % förra året

Trots finanskris och länder under konkurshot ökade den globala sportskomarknaden med hela 13,2 procent förra året. Nike behåller sin plats som ohotad etta med en omsättning på 86 miljarder kronor.


Sportskomarknaden ökade med 13,2 % förra året
Nästan var tredje sportsko som säljs i världen har en swoosh på sig.

Sporting Goods Intelligence årliga statistik över den globala sportskomarknaden visade på en fortsatt väldigt hög tillväxt för segmentet. År 2011 ökade försäljningen i distributionsledet med 13,2 procent och det är en fantastiskt hög siffra som blir än mer anmärkningsvärd med tanke på att 2010 var ett rekordår med exakt samma tillväxt på 13,2 procent. Sportskor omsätter idag hissnande 287 miljarder kronor.

Regionsmässigt gick USA klart bättre än förväntat med tanke på det ekonomiska läget i landet. Tillväxten i USA blev 6,9 procent och USA är fortfarande den största marknaden med en global andel på 36 procent.

Europa ökade sin sportskoförsäljning med 12,5 procent och Europa är näst största marknaden och har en global andel på 26 procent. Europa hotas dock av Asien som närmar sig snabbt. Asiens tillväxt låg på hela 19,5 procent och deras globala andel är nu uppe i 23 procent. Förutom att de globala jättarna gör bra i från sig i Asien så ökar de inhemska märkena snabbt.

Nike är fortfarande ohotade som det största sportskomärket. De ökade med 14,3 procent och omsatte nästan 86 miljarder kronor på bara skor. I Nikekoncernen ingår även Nike Golf, Converse och Umbro och framförallt Converse bidrar med en ökad omsättning. Converse är faktiskt världens tredje största sportskomärke men räknas i den här sammanställningen in i Nikes totala siffror.

Adidas är lika klar tvåa som Nike är klar etta. Adidas som varumärke omsatte 47 miljarder kronor förra året och räknar vi in även Reebok och Adidas Golf blir omsättningen drygt 60 miljarder kronor och en tillväxt på 28,3 procent. Både Nike och Adidas ökar sina globala andelar och tillsammans är de så stora att 58 procent av världens alla sportskor kommer från någon av de båda koncernerna.

På tredje plats, fast egentligen efter Converse, kommer Puma med en omsättning på14 miljarder kronor och en tillväxt i takt med resten av marknaden. Asics klättrar en placering i och med att Skechers tappar mycket på att deras toningskor rasade under förra året. På femte plats hamnar New Balance med en tillväxt på 11 procent och en omsättning på 11,4 miljarder kronor.

Tillväxtmässigt är det det mindre märket Xtep från Kina som ökar mest med +35,9 procent. Adidas är tvåa med en tillväxt på 30,3 procent och Crocs är trea med +26,7 procent.

Siffrorna är baserade på en dollarkurs på 6,9 kronor och kommer från tillverkarnas årsredovisningar och intervjuer med nyckelpersoner. Till största delen handler det om priser i distributionsledet men eftersom många märken idag driver egna butiker så uppskattas den biten till runt 15 procent av försäljningsvärdet.

Sportskomarknaden ökade med 13,2 % förra året