Haglöfs ska göra rättvisa kläder

Svenska outdoorleverantören Haglöfs har anslutit sig till stiftelsen Fair Wear Foundation. Bakom beslutet ligger Haglöfs vision om att bli det ledande outdoorföretaget inom hållbarhet.

Fair Wear Foundation (FWF) är en internationell, oberoende aktör vars syfte är att förbättra arbetsförhållanden för arbetare inom konfektionsindustrin. Organisationen övervakar arbetsförhållanden i 15 olika länder och omfattar över 80 medlemsföretag som representerar drygt 120 internationella varumärken.

För Haglöfs är medlemskapet i FWF ytterligare ett steg på vägen mot en hållbar verksamhet. Sedan tidigare är företaget medlem av Bluesign – en oberoende standard för miljöcertifiering av textilproduktion och administrerad av schweiziska Bluesign Technologies AG. Anslutningen till FWF innebär att de producenter som Haglöfs använder gradvis kommer att omfattas FWF:s kod om arbetsförhållanden istället för Haglöfs egen uppförandekod. Dessutom kommer producenterna att inspekteras av lokala representanter för FWF.

– Vi använder kvalificerade producenter som vi har etablerade och långsiktiga samarbeten med. Vårt medlemskap i Fair Wear Foundation är en bekräftelse på att kvaliteten på vårt arbete är väldigt hög från ett etiskt perspektiv. Det här medlemskapet, kombinerat med vårt medlemskap i Bluesign, innebär att vi har försäkrat oss om hållbarhet både vad gäller materialen och vad gäller produktionsfasen i vår distributionskedja, säger Lennart Ekberg, hållbarhetsdirektör på Haglöfs, i ett pressmeddelande.

Grunden för samarbetet mellan FWF och ett medlemsföretag är FWF:s kod om arbetsförhållanden. Kärnan i den koden består av åtta grundläggande arbetsvillkor som stammar från Internationella arbetsorganisationens konventioner och FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Bland dessa åtta arbetsvillkor märks bland annat förbud mot barnarbete samt mot diskriminering.