Taylormade Adidas Golf köper Adams Golf

Taylormade och Adidas Golf köper uppstickaren Adams Golf för knappt 500 miljoner kronor och täpper till de luckor som fanns i sortimentet.

Taylormade med ägaren Adidas är ute på offensiven. Vi har redan sett det i deras satsning på nya produkter och nu tar de ytterligare ett steg genom att köpa konkurrenten Adams Golf. Enligt Adidas vd Herbert Hainer ska Adams Golf täcka de luckor som Taylormade har. Adams styrka ligger i hybrider och lättspelade klubbor och de har lyckats extra bra i målgruppen äldre spelare och damgolfare. Taylormade har istället fokuserat på yngre och lite bättre spelare.

– Vårt mål är att bli det bästa golfföretaget i världen på alla olika marknader, inom alla segment och inom alla målgrupper, säger Taylormade Adidas Golfs vd Mark King.

Tanken är att Adams Golf ska leva vidare som ett fristående märke och med egen utvecklingsavdelning i Plano, Texas. Vad som kommer att hända med distributionen i olika länder är givetvis inte klart just nu.

– Jag blev väldigt överraskad när jag fick höra om affären, säger Toomas Palusar som distribuerar Adams Golf i Sverige genom bolaget MiToo. Samtidigt är det ett oerhört gott betyg för Adams Golf att Taylormade vill betala ett pris som ligger 70 procent över börskursen. Vi kommer att fortsätta att jobba på med Adams Golf så hårt vi kan, det är ett oerhört intresse för klubborna och jag tror att intresset bara kommer att öka efter den här affären.