Merida gör toppsatsning

Merida inleder ett nära samarbete med ett antal specialbutiker i Sverige. Meningen är att hjälpa butikerna att sälja high-end cyklar till kunderna och ge slutkonsumenten en bättre och personligare service.

Merida Sverige har funnits i drygt två år. Verksamheten har vuxit och förra året såldes omkring 15 000 Merida-cyklar i Sverige. I år inleder företaget ett närmare samarbete med ett antal specialistbutiker. Samarbetet går under namnet Merida High End-center. Butikerna får med projektet hjälp med både utbildning och möjlighet att ordna till exempel testdagar för konsumenterna.

– Alla kunder vill inte köpa cykel bara på pris utan vill istället ha bra produkter och också fortsätta att ha en bra relation till butiken. Vi kan med vår kompetens hjälpa butiken att ge en bra servicenivå för dessa kunder och för andra som vill köpa lite dyrare cyklar, berättar Calle Fåglum, Sverigechef för Merida.

Samarbetet handlar speciellt om cyklar i de högra prissegmenten. Till en början deltar sex stycken cykelbutiker i projektet men målsättningen är att utöka antalet specialistbutiker till 15 stycken under nästa år. Sedan tidigare samarbetar Merida Sverige med de stora sporkedjorna XXL och Usports.