Pearl Izumi är på språng

Shimano Nordic gör en storsatsning för att försöka få in en fot också på löparmarknaden. Det gör företaget genom att introducera Pearl Izumis skor och kläder också för löpare. Huvudansvaret för satsningen har nyanställda säljaren Stefan Börjesson.

Pearl Izumi är varumärket som i Sverige huvudsakligen förknippas med cykelskor och cykelkläder. På hemmamarknaden i USA har däremot företaget redan i tio års tid också satsat på löpning, både på skor och konfektion. Nu gäller det att få de svenska butikerna och handlarna att få upp ögonen för Pearl Izumis löparprodukter.

– Vi har inte ambitionen att bli störst på marknaden utan är nöjda om vi lyckas få en liten del av marknaden, säger Peter Fåglum, marknadschef på Shimano Nordic.

Det är speciellt inom trailrunning, triathlon och snabba lätta löparskor som Pearl Izumis produkter ska lanseras. För Stefan Börjesson gäller det nu att se över hur de redan etablerade varumärkena arbetar och att se hur inköpsorganisationerna hos kedjorna och de fristående handlarna fungerar.

– Vi riktar oss speciellt till de inbitna löparna som är färdiga att satsa på kvalitetsprodukter, konstaterar Stefan Börjesson, som rekryterades i sommar just för denna uppgift.

Satsningen ska pågå i tre år och till en början har inte Shimano Nordic några krav på att satsningen ska generera någon stor avkastning. På företaget är man nämligen väl medveten om att löparbranschen är svår och konkurrensen stenhård.