Nystart för Commencal i Sverige

Vid årsskiftet tog Stockholmsbaserade I Like Bike över distributionen av det franska cykelmärket Commencal. I mitten av juli ordnade företaget en stor lansering och presentation i Åre av varumärket och deras modeller för nästa år.

Nystart för Commencal i Sverige
Emma på Playground testar Commencal.

Glada miner, mycket cykelåkning och en del affärssnack. Så kan I Like Bike eventet i Åre sammanfattas. Stockholmsföretaget har gjort sig känt för att distribuera urbana, stilfulla cyklar och moderiktiga och trendiga cykelprylar. Sedan tidigare har de bland annat varumärken som Elektra (stadcyklar) och Knog (lampor och lås). Därför kom kanske beskedet som en överraskning för många i branschen när det blev känt att I Like Bike skulle bli distributörer för Commencal i Sverige.

Övertagandet av varumärket från Cyckloteket var ändå ingen kupp och föregicks inte heller av några invecklade strategiska analyser.

– Det var faktiskt Commencal som kontaktade oss efter att Cyckloteket hade tipsat dem om att vi kunde vara lämpliga samarbetspartners. Det blev en del diskussioner om bland annat deras ambitionsnivåer och ganska snart märkte vi att varumärket passade väldigt bra in i vårt tänk , säger Tobias Adolfsson, grundare av I Like Bike.

Vid närmare eftertanke är det ändå inte så långsökt att I Like Bike tar hand om Commencal. Det var den energiske fransmannen Max Commencal som skapade cykelmärket år 2000.  Han hade tidigare jobbat i 16 år på Sunn, men beslöt att istället starta ett eget cykelmärke. Det Andorra-baserade varumärket fick snabbt kultstatus i mountainbikekretsar. Bland annat blev företagets första modell utnämnd till ” Mountainbike of the Year” av den franska tidningen Velo Vert Magazine. Inte illa av ett helt nytt varumärke och deras allra första cykelmodell. Sedan dess har märket haft en hängiven användarskara och fått en hardcore-stämpel bland downhill-åkarna. För killarna på I Like Bike finns det också en annan dimension som var viktig när de beslöt att ta över märket.

– Ur mitt sett att se på Commencal har de en enormt bra känsla för form och jobbar jättehårt med estetiken på sina cyklar. Det gillar vi och det är också viktigt för oss, säger Tobias.

Beslutet att ta över distributionen fattades i december förra året vilket betydde att företaget missade införsäljningen för i år. Å andra sidan gav det killarna mycket längre tid för införsäljningen för 2012 istället. Det var också ett av syftena med eventet i Åre. I Like Bike riktar sig uteslutande till specialbutikerna vilket har varit företagets policy hela tiden. Företaget har gått från klarhet till klarhet med sina övriga produkter och hade en tillväxt förra året på dryga 70 procent.Bland annat har killarna hand om distributionen av Knog-produkter också för Finland. Den positiva ekonomiska utvecklingen ser ut att fortsätta också i år trots att Commencal-cyklarna inte hanns med på menyn för i år. Trots entusiasmen kring märket tar killarna det lugnt med lanseringen. Målet är ställt på att få in Commencal hos ett tiotal cykelhandlare till att börja med. 

– Jag är ganska säker på att det går utmärkt. Jag tror att det kan vara lättare för butikerna att ha att göra med oss för att vi är en renodlad distributör i motsats till Cykloteket, säger Tobias.

Det som också tilltalar honom i det nya varumärket är att Commencal har ett komplett utbud av mountainbikes för nästa år. Allt från flaggskeppet Monte AM till 29-tummare och helt vanliga mountainbikes. Dessutom kommer företaget ha ett brett utbud av banrcyklar vilket ytterligare breddar I Like Bikes varuportfälj.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Shimano Nordic AB

    Shimano Nordic AB är ett grossistföretag för delar och tillbehör för cykel och fiske, med flera starka agenturer. Leverans till Sverige, Island, Finland, Norge och Danmark året runt från centrallager i Holland.