Fyra kvartalsrapporter

Tre toppenresultat och ett lite haltande, här kommer ett gäng kvartalsrapporter.

Friluftskoncernen Fenix Outdoors omsättning sjönk under årets första kvartal med 2,3 procent till 325,8 miljoner kronor jämfört med samma period förra året. Koncernens resultat efter skatt ökade med 5 procent till 44 miljoner kronor.
Av koncernens två rörelsesegment – Brands och Retail – uppvisade Brands med varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus, Hanwag och Brunton bäst siffror och ökade omsättningen med 1 procent till 266,6 miljoner kronor. Retails omsättning minskade med 15 procent till 59,3 miljoner. Enligt Fenix påverkades omsättningen negativt av den tidiga vintern eftersom vinterförsäljningen kom igång redan i november och december.

Amerikanska GPS-företaget Garmin hade ett gott första kvartal 2011. Omsättningen steg med 17 procent till 3,35 miljarder kronor. Av bolagets fem segment – outdoor, fitness, marin, vägnavigation/mobil, aviation – hade vägnavigation/mobil överlägset störst omsättning (1,7 miljarder kronor). Störst ökning uppvisade dock fitness som ökade med 30 procent till 370 miljoner kronor.
Enligt Garmin ökade försäljningen i Nordamerika med 15 procent till 1,8 miljarder kronor under årets första kvartal. I Europa ökade försäljningen med 18 procent till 1,1 miljarder kronor medan försäljningen i Asien ökade med 34 procent till 376 miljoner kronor.

Adidas Groups försäljning ökade med 22 procent till 30,3 miljarder kronor under årets första kvartal. Bakom ökningen låg bland annat kraftig tillväxt på marknaderna i Nordamerika (+28%), Kina (+43%) och Östeuropa (+28%). I Västeuropa steg försäljningen med 16 procent.
Sett till varumärke uppgick försäljningen till 22,5 miljarder kronor (+22%) för Adidas, 4,4 miljarder kronor (+27%) för Reebok, 2,6 miljarder kronor (+26%) för Taylormade Adidas Golf, 500 miljoner kronor (-3%) för Rockport samt 203 miljoner kronor (+5%) för Reebok – CCM Hockey.

Timberlands omsättning ökade med 10,1 procent till 2,3 miljarder kronor under årets första kvartal. I Nordamerika ökade försäljningen med 8,3 procent till 870 miljoner kronor till följd av tillväxt inom alla segment och i alla kanaler. I Europa ökade försäljningen med 9,3 procent till 1,1 miljarder kronor tack vare stark försäljning av barn- och herrskor. I Asien steg omsättningen med 17,8 procent till 340 miljoner kronor.
Sett till segment ökade skor med 10 procent till 1,6 miljarder kronor medan konfektion och tillbehör ökade med 10 procent till 622 miljoner kronor.