Fangsi hjälper svenska företag i Kina

Fangsi hjälper svenska textilföretag med produktion i Kina att upprätthålla kvaliteten och se till så att allt går rätt till. Genom att byta ut hot mot råd uppnår de bättre resultat.

Affärsidén för Fangsi bygger på att många svenska textilföretag har produktion i Kina men väldigt få av dessa har egna kontor på plats i Asien. Ännu färre kan dessutom språket och då kan det bli svårt att få till rätt kvalitet och ännu svårare att säkerställa att produktionen sker enligt de riktlinjer som företaget har satt upp i sina Code of conducts. Fangsi finns på plats i Shanghai, de har egna anställda som talar språket och dessutom jobbar de med att ge fabrikerna råd och inte pekpinnar eller hot för att få dem att utveckla sig så att arbetsförhållandena blir bättre för de anställda.

– Allt började när Johan Wikander flyttade till Shanghai, berättar Emma Palmér som är vd för Fangsi och dessutom ansvarar för kvalitetskontrollen. Han upptäckte att många svenska företag hade problem med att få utlovad kvalitet på sina varor och dessutom hade de ingen eller dålig koll på vilka förhållande som rådde på fabrikerna.

Fangsis idé är att de tillsammans med fabrikerna ska se till så att allt blir bättre. De gör det dessutom genom att komma med förslag till förbättringar istället för med hot om flytt av produktion eller ekonomisk kompensation för felaktiga varor.

Fangsi börjar sitt jobb genom att åka ut till fabriken och göra en kvalitetsinspektion på produkten och alla delar av produktionen eller en grundlig social/miljömässig granskning och sammanställer därefter en rapport med saker som bör förbättras och framförallt varför och hur förbättringarna ska ske.

– Fabriksägarna är väl medvetna om västvärldens krav på etik och miljö och de vill verkligen förbättra sig, säger Nina Torlén Simberg som ansvarar för de sociala frågorna och CSR på Fangsi. Det är förvånansvärt få beställare som ger feedback till fabrikerna, oftast ställer de bara krav och därför uppskattar de verkligen vårt sätt att jobba med att ge dem en tydlig förbättringsplan som vi senare följer upp.

Alla företag har idag en Code of conduct – sociala och miljömässiga regler för hur tillverkningen ska ske – men få har möjlighet att kontrollera så att de verkligen efterlevs. Ofta sker dessutom beställningen via en agent som säkert säger ja till allt men som inte har någon organisation för att se till att reglerna följs. Väldigt ofta står det i dessa regler att arbetarna ska ha rätt att organisera sig i en fackförening men i Kina är det förbjudet med vår modell av fack-föreningar så den punkten är omöjlig att uppfylla.

Fangsi har varit igång i två år och de har redan sett stora förbättringar hos fabriker som de har arbetat med.

– Ett område som det ofta brister på är kemihanteringen, säger Emma. När vi förklarar varför de måste hantera kemikalier på ett annat sätt och visar på ganska enkla sätt att förbättra det så gör de gärna förändringarna. Vi har också sett ett tydligt samband mellan bättre arbetsförhållanden och ökad kvalitet. Det syns direkt att välskötta fabriker med bra arbetsvillkor ger bättre kvalitet i slutändan och då blir det långsiktiga samarbeten som i sin tur också höjer kvaliteten.

Ibland samlar Fangsi flera fabriksägare till utbildningar och visar då även vad de svenska företagen gör hemma i Sverige för sin anställda och miljön. Då ökar förståelsen för de här frågorna ännu mer.

– Samtidigt kan företagen i Sverige göra en hel del på hemmaplan för att få till bättre kvalitet och arbetsförhållanden, säger Emma. Korta ledtider och justeringar med kort varsel leder ofta till ökad övertid för de anställda. Tydliga instruktioner och bättre framförhållning i Sverige ger bättre kvalitet på produkterna och större chans att fabriken kan leva upp till de krav som ställts på dem.

– Vi har blivit väldigt väl mottagna när vi kontaktat företag i Sverige, säger Nina. Ämnet väcker många frågor och många känner att de inte kunnat göra allt de vill på grund av brister i språkkunskap, avstånd och resurser.

Fangsi jobbar mest med klädproducenter men har även börjat jobba med skoproduktion. På deras kundlista finns bland andra Odd Molly, Wesc och Icebug för att nämna några varumärken som kan finnas i sport- och sportmodebutiker.