Fyra årsrapporter

Columbia, Amer, LaCrosse och Under Armour hade bra drag i försäljningen under förra året. Bäst gick det för Under Armour som ökade försäljningen med hela 24 procent jämfört med 2009.

Bra fart för Columbia Sportswear
Amerikanska företaget Columbia Sportswear hade en tvåsiffrig försäljningsökning under 2010. Försäljningen för företagets tre varumärken Columbia, Sorel och Mountain Hardwear ökade jämfört med 2009 med 19 procent till drygt 9,9 miljarder kronor. I kronor gick det bäst för varumärket Columbia vars försäljning ökade med 18 procent till 8,5 miljarder kronor. Bäst ökning procentuellt hade dock Sorel som ökade med 48 procent till drygt 600 miljoner kronor. Mountain Hardwear ökade med 21 procent till 820 miljoner kronor. I regionen Europa, Mellanöstern och Afrika ökade Columbia Sportswear försäljningen med 13 procent, från 1,3 miljarder kronor till knappt 1,49 miljarder kronor.

Vintern lyfte Amer
Finska Amer Sports med varumärken som Salomon, Wilson och Atomic ökade sin försäljning med 13 procent under förra året till 11,7 miljarder kronor. Störts ökning, både procentuellt och i kronor, hade segmentet vinter och outdoor som ökade med 18 procent till drygt 6,7 miljarder kronor. Segmentet bollsporter ökade med 9 procent till 3,5 miljarder kronor och segmentet fitness ökade med 6 procent till 1,4 miljarder kronor.
Procentuellt ökade försäljningen mest i regionen Asien (16 procent). I kronor var försäljningen dock bäst i Europa, Mellanöstern och Afrika där den uppgick till 5,7 miljarder kronor, en ökning med 15 procent.

Full sula för LaCrosse
Skoföretaget LaCrosse ökade sin försäljning under 2010 med 8 procent till 1 miljard kronor. Bäst gick det i outdoorsegmentet där försäljningen ökade med 9 procent under 2010 men även skor tillverkade för jobbsektorn ökade, 7 procent. I kronor blev försäljning för outdoorsegmentet 375 miljoner kronor medan försäljningen av skor till jobbsektorn uppgick till 625 miljoner kronor.
Även på den svenska marknaden gick det bra för amerikanska LaCrosse. Under 2010 fördubblades försäljningen jämfört med 2009 och skorna säljs i dagsläget hos ungefär 200 återförsäljare över hela landet. I Sverige distribueras LaCrosse av Grand Outdoor.

Under Armour tuffar på
Under Armours framgångssaga fortsätter. Under 2010 ökade försäljning med 24 procent och passerade för första gången 1 miljard dollar. I kronor uppgick försäljningen till drygt 7,1 miljarder kronor.
Bakom ökningen låg framförallt konfektion och tillbehör. Konfektion ökade med drygt 30 procent medan tillbehör ökade med drygt 25 procent. Skor backade dock med 6,6 procent.
Företaget räknar med att den goda trenden håller i sig under innevarande år och spår att försäljningen för helåret 2011 landar någonstans kring 9 miljarder kronor