Rakt uppåt för X-Socks

Försäljningen av funktionsstrumpor fortsätter att öka i sportbranschen. Schweiziska X-Socks har på fem år gått från 0 till fyra miljoner kronor i omsättning.

I Sverige marknadsförs X-Socks av Interplaza AB (dotterbolag till norska Interplaza AS) som drog igång 2006. I portföljen ingår även Phenix, Castelli, Chung Shi, Giro och X-Bionic och till en början var Claus Högkvist på Interplaza skeptisk till att ta in strumpor.

– Men jag bad ägarna av Länna Sport att testa strumporna när de skulle åka skidor och de gillade de så mycket att de tog in 150 par på en gång, säger Claus.

Idag marknadsför Interplaza ett 30-tal olika formstickade strumpmodeller för olika sportaktiviteter. Strumporna tillverkas i Italien och för att få rätt funktion blandas syntetmaterial med merinoull.

För två år sedan gick den svenska försäljningen om moderbolagets försäljning i Norge. Idag säljs X-Socks i drygt 180 svenska butiker och kurvan pekar  rakt uppåt.

– Det är bra strumpor helt enkelt, säger Claus till Sportfack. Ta Löplabbet till exempel. Många av deras kunder som köpt strumpor när de köpt sina löparskor kommer tillbaka efter 14 dagar och köper två par till när de upptäckt hur bra strumporna är. Tidigare tänkte de inte på att det var skillnad på strumpor och strumpor.