Haglöfs ska bli globalt

Svenska outdoorföretaget Haglöfs siktar på att bli ett globalt varumärke. Från och med årsskiftet får företaget en ny vd, Nicolas Warchalowski vars huvuduppgift blir att lotsa företaget mot det målet.

Under 1990-talet etablerade sig svenska Haglöfs som ett av de ledande företagen inom outdoorsegmentet i Norden. Efter millenniumskiftet stod Europamarknaden i fokus där man i dag är väletablerad. Sedan japanska Asics Corporation köpte företaget har ribban höjts ytterligare och nu ska Haglöfs bli en global aktör.

Det blir Nicolas Warchalowski som ska ta an den krävande utmaningen då han tar över vd-posten efter nyår. Han har jobbat som marknads-och försäljningschef på Haglöfs de senaste två åren. Innan dess jobbade Warchalowski bland annat på Red Bull och Procter&Gamble.

Nuvarande vd:n Mats Hedblom kommer också i fortsättningen att vara involverad i Haglöfs verksamhet, men efter årsskiftet i egenskap av strategisk rådgivare inom Haglöfs-koncernen.

Haglöfs är grundat år 1914 och är idag väetablerad som ett av de ledande outdoor varumärkena i Europa. Omsättningen uppgick år 2009 till 590 miljoner kronor och tillväxten har varit 15,8 procent i snitt de senaste fem åren.