JO Sport tar över Rossignol

Bios i Malung väljer att fokusera på sportfiske och ny distributör av Rossignol skidor blir JO Sport som därmed blir en av de stora vintersportaktörerna i Sverige.

– Det känns otroligt spännande att börja jobba med Rossignol som är ett av de absolut starkaste varumärkena inom alpint, säger JO Sports vd Johan Andersen.

Sedan tidigare jobbar JO Sport med Dynastar, Lange och Look som har samma huvudägare som Rossignol. JO har jobbat upp Dynastars och Langes marknadsandelar i Sverige till högre nivåer än i många andra länder och det är säkert en av anledningarna till att de fick erbjudandet att ta hand om även Rossignol i Sverige.

– Det är inget självändamål för Rossignol att ha samma distributörer som för Dynastar men de jobbar på det sättet även i Norge och Spanien, säger Johan. För oss var det avgörande att vi känner att vi kommer att få full support från Frankrike och att de verkligen ser Sverige som en viktig marknad för dem.

Rossignol har haft en minst sagt stökig tid bakom sig. 2005 köpte Quiksilver bolaget men efter bara drygt tre år sålde de tillbaka det till Bruno Cercley som satt med i Rossignols ledningsgrupp. Denna turbulenta tid tajmades dessutom med två riktigt dåliga vintrar och en lågkonjunktur av sällan skådat slag. Rossignols försäljning sjönk från tre till två miljarder på bara några år och förlusterna var gigantiska. Nu har ekonomin sanerats och produktionen anpassats efter efterfrågan och förra året gjorde bolaget en vinst.

– Rossignol ska göra en jättesatsning nu när ekonomin är i balans, säger Johan. Vi har redan sett programmet för 2011/2012 och det är många nya produkter och en väldigt offensiv prisbild. Det ska bli oerhört kul att presentera allt detta för butikerna och kedjorna i Sverige. Rossignol själva säger att de nu börjar en ny era.

JO Sport kommer att köra med två separata säljkårer för Rossignol och Dynastar/Lange för att markera att det rör sig om två helt skilda varumärken. Rossignol är mer av ett volymmärke och i andra länder är förhållandet att Rossignol ofta är dubbelt så stort som Dynastar/Lange.

Exakt hur organisationen kommer att se ut är inte klart idag. Bios jobbar vidare med Rossignol till årsskiftet då JO Sport tar över.

– Vi har kommit fram till att vi vill fokusera mer på sportfiske och uteliv och det gör att vi ser det som ett naturligt steg att då lämna över till andra som kan ge Rossignol den uppmärksamhet och energi som behövs för att utvecklas vidare på den svenska marknaden, säger Per Westerlund som är vd för Bios.

Bios har jobbat med Rossignol ända sedan 1986 och under Pernilla Wibergs glansdagar var märket det klart största i Sverige. Nyligen har Bios gått samman med Nordic Outdoor / Sølvkroken och bildat ett av Nordens största företag inom sportfiske.