Merrell och Vibram gör barfotasko

Merrell och Vibram har tillsammans utvecklat det barfotakoncept som Vibram lanserat med skomodellen Five Fingers. Tanken är att Merrell som världens största outdoorskomärke ska kunna nå ut till en betydligt större målgrupp än vad Vibram kan göra som egentligen bara är en tillverkare av sulor.

Kollektionen heter Barefoot Collection och består av skor för så skilda aktiviter som terränglöpning, yoga och vanligt stadsbruk. De bygger dock alla på Vibrams tunna sulor med fingrar för varje tå eller hur man nu ska förklara det. Tanken är att Merrell med sitt globala återförsäljarnät ska hjälpa till att sprida budskapet om fördelarna med barfotalöpning och vandring och att koppla det till naturen istället för den stadskoppling som MBT och andra instabila skor har.

Five Fingers var från början bara en designstudie där Vibram ville visa vad som var möjligt att göra med sulor idag. Skon blev dock snabbt populär bland löpare och förra året såldes nästan en miljon par vilket var tre gånger så många skor som 2008. Prognosen för det här året pekar på 1,5 miljoner par och även i Sverige har skon sålt så bra att det varit svårt för distributören Head2Foot att få fram tillräckligt med skor.

Av: Martin Willners

Merrell och Vibram gör barfotasko Merrell och Vibram gör barfotasko