Ett gäng ekonomirapporter

Ett gäng ekonomirapporter från Nike, Adidas, Columbia och Under Armour.

Fotbolls-VM lyfte Nike

Nike avslutade sitt räkenskapsår med en tillväxt på åtta procent det sista kvartalet. Fotbolls-VM var en bidragande orsak till lyftet och det märktes framförallt i Sydamerika där försäljningen ökade med ofattbara 47 procent.

Totalt för Nikes räkenskapsår minskade försäljningen med 0,8 procent till 140 miljarder kronor. Nike gick tillbaka på alla marknader utan det som kallas för Emerging markets där Sydamerika och delar av Asien ingår – där var istället tillväxten 20 procent.

Nikes dotterbolag Umbro och Converse gick bra och ökade med 29 respektive 4 procent medan Nike Golf backade med 2 procent.

Fotbolls-VM lyfte även Adidas

Vid pressläggning fanns ännu inga siffror i kronor hur Adidas försäljning varit under sommaren, men Adidas har däremot avslöjat hur många landslagströjor de sålt. Siffran är helt otrolig: 6,5 miljoner plagg. I Tyskland, Mexiko, Argentina och Sydafrika såldes över en miljon tröjer vardera av respektive landslagsdräkt.

Siffran 6,5 miljoner kan jämföras med VM 2006 som gick på Adidas hemmaplan i Tyskland. Då såldes runt 3 miljoner tröjor totalt.

Förlust för Columbia trots framgångar

Amerikanska outdoorföretaget Columbia Sportswear med varumärkena Columbia, Mountain Hardwear, Sorel, Montrail och Pacific Trail ökade sin omsättning med knappt 16 procent under årets första halvår jämfört med samma period förra året. I kronor ökade omsättningen från 3,4 miljarder kronor till 3,9 miljarder kronor. Trots försäljningsframgångarna blev det dock ett förlusttyngt halvår, främst på grund av årets andra kvartal. Förlusten för första halvåret 2010 uppgick till 9,8 miljoner kronor, motsvarande period 2009 drygt 22 miljoner kronor.

Jarden Corp. ökar rejält

Amerikanska jätteföretaget Jarden Corporation med varumärken som Marmot, ABU Garcia och K2 under sina vingar, uppvisar en kraftig omsättningsökning för årets andra kvartal. Omsättningen ökade från drygt 9,5 miljarder kronor till 11,5 miljarder kronor, en ökning med nästan 20 procent jämfört med samma period förra året.

Under Armour ångar på

Det verkar inte vara någon hejd på framgångarna för amerikanska Under Armour. Under årets första sex månader ökade försäljningen med 22 procent från 2,7 miljarder kronor 2009 till 3,3 miljarder kronor i år.

Vinsten för samma period steg till 80 miljoner kronor, förra året 40 miljoner kronor. I ett uttalande i samband med rapporten sade vd Kevin Plank att omsättningen för helåret 2010 möjligen kan komma att överstiga 1 miljard dollar (7,5 miljarder kronor) och att siktet fortsatt är inställt på att utveckla företaget på skosidan samt öka försäljningen på utländska marknader.

Av: Magnus Reithner

Ett gäng ekonomirapporter Ett gäng ekonomirapporter