Uppåt för ekologisk bomull

Försäljningen av kläder och hushållstextilier med ekologisk bomull ökade kraftigt under förra året jämfört med 2008. Bland de tolv leverantörer/butiker som toppade användningen av organisk bomull återfanns Adidas och Nike.

Globalt ökade försäljningen med 35 procent vilket innebar att den 2009 uppgick till 35 miljarder kronor enligt stiftelsen Organic Exchange (OE). Siffran är imponerande med tanke på att den globala marknaden för kläder och hushållstextilier i lågkonjunkturens spår backat med 7 procent sedan 2008. Den utgör heller inget undantag. Efterfrågan på ekologisk bomull har ökat lavinartat de senaste tio åren, i genomsnitt 40 procent årligen.

Enligt OE kommer ökningen att fortsätta och stiftelsen prognostiserar att omsättningen för den globala marknaden kommer att uppgå till knappt 50 miljarder kronor 2011.

LaRhea Pepper, taleskvinna för OE, säger i ett uttalande att många trodde att lågkonjunkturen skulle slå hårt mot marknaden för ekologisk bomull men att utfallet istället blev det omvända.

– Konsumenterna satte ner hälarna och fortsatte att stödja användningen av ekologisk bomull och andra hållbara fibrer. Samtidigt fortsatte varumärken och butiker att sälja hållbara produkter och i vissa fall utökade de även sitt engagemang genom att göra sina kollektioner ännu hållbarare genom större bruk av hållbara fibrer och miljövänligare tillverkningsprocesser, säger LaRhea Pepper.

Organisk odling är baserat på ett jordbruk som bibehåller och förnyar fertiliteten i jorden utan gifter, beständiga bekämpningsmedel, gödsel eller genmodifierade grödor.

Av: Magnus Reithner

Uppåt för ekologisk bomull Uppåt för ekologisk bomull