Nöjda besökare på Sportakademin Running

Nöjda besökare på Sportakademin Running

Publicerad

Sportakademin Running har avslutat sin turné runt Sverige för att höja kompetensen om löparskor i landets sportbutiker. Vi hälsade på när turnén landade på Bosön för att höra vad besökarna tyckte om dagen.

Idén är klockren. Alla leverantörer inom ett segment - i det här fallet löpning - turnerar landet runt för att utbilda butikspersonal på säsongens nyheter. För leverantörerna innebär det en koncentrerad period av clinics och för butikerna innebär det en heldag där de får lära sig allt de behöver veta. Det är effektiv, ekonomiskt och roligt för alla parter.

Arrangör av Sportakademin Running är Svenskt Sportforum och de företag som medverkade i år var Adidas, Polar, Craft, Silva, Nike, Puma, Reebok, AG Trading, Asics, New Balance och Adapt. Besökarna delas in i grupper efter kedjetillhörighet och får sedan 30 minuter på varje station. Under den tiden ska utställaarna berätta om allt från de aktuella produkterna till säljteknik, skötselråd och lite om fotens anatomi. När utbildningen besökte Bosön i Stockholm frågade vi besökare och utställare vad de tyckte om dagen.

Bild 328595

- Vi har redan haft en intern utbildning men det här är en bra påfyllning, säger Lotta Gustafsson från Löplabbet som går runt med kollegorna Anna Allringer och Johan Larsson. Det är smart att samla alla under ett tak och det är också skönt att komma bort från butiken en dag och få lite nya intryck.

Bild 328596

- Vi är här för att höja vår kompetens och för att hitta de rätta säljargumenten, säger Maria Wansölin från Stadium i Södertälje. Det är nyttigt att få en sådan här heldag med utbildning och dessutom är det kul att träffa kollegor från andra Stadiumbutiker.

- Det är ett utmärkt sätt för oss leverantörer att inte bara berätta om skorna utan även förklara vad märket står för, säger Anders Zalkai från Puma. Vi vill gärna lyfta fram Usain Bolt och vårt samarbete med Svenska Friidrottsförbundet för att de ska förstå att Puma menar allvar med sin löparsatsning. Intresset för löpning är mycket stort i år och både kunder och butikspersonal är mer pålästa. De är intresserade, löpning är på riktigt för dem.

Vi går vidare och lyssnar på Magnus Däckfors på Asics när han förklarar varför skorna är konstruerade som de är och vad som skiljer modellerna åt. Magnus är ett pedagogiskt geni och lyckas förklara även avancerade saker på ett enkelt sätt. Om besökarna kan ta med sig hans argument ut till kunderna så är det ingen match att sälja ett par skor för 1.800 kronor. Och det är precis det Sportakademin handlar om - att öka kompetensen hos personalen så att de kan sälja på rätt argument istället för lågt pris.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Jack Wolfskin får ny vd

5 kommentarer

Oskar: Låg tröskel för att bli älskad. Håller med om att det lät lite trist, ska skärpa mig även om jag ibland tycker att det blir lite väl gnälligt på gnället. Mer konstruktivt framöver. Bra Johan.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842