Fyra ekonomirapporter

Tre bra och en dålig rapport från Nike, Quiksilver, Fenix Outdoor och kinesiska Li-Ning.

Nike trotsar lågkonjunkturen
Nikes försäljning under årets första kvartal ökade med sju procent till 34,3 miljarder kronor. Ännu bättre var att vinsten mer än fördubblades – från 1,7 till 3,6 miljarder kronor.
Det ser även lovande ut för resten av året då inneliggande orders är upp med nio procent. I Europa är prognosen +11 procent och där tillhör Norden de som ökar mest.
Den marknad som ökar mest för Nike är den som kallas för Emerging Markets (Afrika, Sydamerika m fl), där var tillväxten hela 43 procent.

Quiksilver tappar i Europa
Quiksilver minskade sin försäljning med två procent under perioden nov-jan, omsättningen stannade på 3,1 miljarder kronor.
I Europa tappade Quiksilver hela 12 procent i lokala valutor men tack vare en stark dollar blev minskningen bara två procent i bokföringen. Minskningen hade varit ännu större om inte DC överträffat alla förväntningar.

Bra resultat för Fenix Outdoor
Vinsten för Fenix Outddor ökade med åtta procent till 113 miljoner kronor förra året. Den totala försäljningen blev 1,1 miljarder kronor vilket var en ökning med 16 procent.
Fenix egna varumärken – Fjällräven, Hanwag, Primus och Tierra stod för 799 miljoner kronor i omsättning, resterande del av omsättningen står Naturkompaniet för.

Li-Ning öppnade 1 239 butiker förra året
Kinesiska Li-Ning slår alla tänkbara tillväxtrekord. Förra året öppnade de otroliga 1 239 nya butiker i Kina vilket gör att de nu har 8 156 butiker på hemmamarknaden.
Tillväxten för koncernen under 2009 blev 25,4 procent och omsättningen skrevs till 8,9 miljarder kronor. Varumärket Li-Ning står för 92 procent av omsättningen medan Double Happines och Kason samt licensen i Kina för Lotto och Aigle för resterande åtta procent.