10 hållbara trender

Det är viktigt att veta vad du ska leta efter på de kommande mässorna. Sportfack listar tio heta trender inför 2011. Ha dem i bakhuvudet när du kryssar mellan montrarna.

1. Storstad
10 hållbara trenderStorstad är en av de starkaste trenderna inför nästa år och leverantörerna kommer med city-kollektioner som lyfter fram dressade och tighta plagg. Men det innebär inte att kollektionerna saknar funktion. Plaggen ska fortsatt ha vattenpelare och andning men skillnaden mot tidigare är att de smälter in bättre i en stadsmiljö. Ut mulle, in Stureplan, typ.

”Den gråa vågen” kommer också att innebära att sportaktiviteter som tidigare var förlagda till fjäll och skog i viss mån flyttar in till stan. Jibbande kids som utnyttjar trappräcken i stadsparker för skidtricks kommer att bli ett allt vanligare inslag precis som multisporttävlingar i stadsmiljö.

2. Funktion
10 hållbara trenderDet är insidan som räknas. Alla från H&M till Lindex kan få en kinesisk fabrik att ta fram en snygg yta men för att få konsumenterna att öppna plånboken ordentligt krävs mer. Och det är här funktion kommer in. Folk har blivit vana vid att deras plagg håller dem torra, varma och bekväma och vanor är svåra att bryta.

Här har sportbranschen ett försprång. Dels har funktionsprodukterna funnits länge men framförallt så finns kunskapen hos personalen. Med rätt säljargument är kunden såld.

3. Passform
10 hållbara trenderUndergren till funktion. Passform har aldrig varit så hett som det kommer att bli nästa år. Vi har länge kunnat se hur leverantörerna experimenterat med olika materialblandningar för att få plaggen att bli så funktionella som möjligt för respektive aktivitet. Nästa steg blir att plaggen ”byggs upp” av betydligt fler delar för att få den optimala passformen. Och det här gäller inte bara funktionsplagg. Även ordinära plagg kommer att sättas ihop bit för bit där varje del spelar sin roll för att den slutliga passformen ska bli så bra som möjligt för användaren.

4. Värme
10 hållbara trenderDet är ute att frysa. Morgondagens och till viss del dagens konsumenter vill ha konfektion och produkter som värmer. Redan nu finns det eluppvärmda handskar, pjäxor och skor, och den här trenden kommer bara att öka, snart nog finns säkert den eluppvärmda sovsäcken som antagligen skulle bli en storsäljare hos damer. Likaså kommer höga kragar, stora luvor och värmande, vindtäta mössor att tilltala konsumenterna.

5. Utomhusträning
10 hållbara trenderVarför vara inne när man kan vara ute? I takt med att allt mindre snö har fallit de senaste åren har allt fler upptäckt njutningen med att springa eller stavgånga även på vintern. Det här kommer bara fortsätta och redan nu har många leverantörer satsat på att ta fram bra vinterkollektioner för löpning och stavgång. Skulle vi sedan få några snörika vintrar är det inte omöjligt att den här gruppen börjar åka längdskidor bara för att fortsätta kunna vara ute.

6. Digitala prylar
10 hållbara trenderDet finns ingen hejd i uppfinningsrikedomen på det här området och det kommer inte att avstanna. Det finns idag en nyfikenhet och ett intresse för digitala produkter som aldrig har skådats förr och många är villiga att betala dyra pengar. När dessa produkter dessutom blir ett hjälpmedel i träningen (pulsklocka, GPS osv.) finns det ingen ände på hur stark efterfrågan kan bli.

7. Återvinning
10 hållbara trenderIngen kan ha missat den globala uppståndelsen kring miljön och vilka hot som lurar runt hörnet. Många vill bidra och har dåligt samvete för sin konsumtion. Svaret är återvinning. De leverantörer och butiker som satsar på en verksamhet där kunderna tillåts lämna in sina gamla produkter i utbyte mot reducerat pris kommer att vara vinnare i längden.

8. Tillgänglighet
10 hållbara trenderDagens konsumenter blir allt mer vana med att kunna få det de vill exakt när de vill ha det. Inspelningsbara digitalboxar som ger konsumenten makt över tv-tiden, pay-per-view, Iphones smarta applikationer och näthandel i allmänhet, har gett konsumenten makt och gjort dem bortskämda. Ett brett sortiment, tydlig hemsida, stort lager, öppettider som rimmar med konsumenternas fritid och nätbutik möter upp mot konsumenternas högt ställda förväntningar.

9. Kunskapstörst
10 hållbara trenderGlöm den okunnige konsumenten. Kunderna har läst på på internet och är förberedda när de kommer till butiken. Den situationen kräver en ytterst kunnig säljare. Den butik vars personal bäst svarar mot kundernas högt ställda kunskapskrav kommer att plocka många poäng.

10. Aktiva semestrar
10 hållbara trenderSandstrand, solstol och margaritha är skönt men konsumenterna kräver allt mer av sina semestrar. Många vill dyka, andra vill vandra och väldigt många vill spela golf. Butiker som tillfredställer kundens produktbehov inför semestern blir en favorit för många. Det här är dessutom en trend som bara kommer att öka i takt med allt fler varningar om fiskelösa dykvatten och glaciärtomma berg.

10 hållbara trender 10 hållbara trender 10 hållbara trender

10 hållbara trender 10 hållbara trender 10 hållbara trender 10 hållbara trender 10 hållbara trender 10 hållbara trender 10 hållbara trender 10 hållbara trender