Fenix köper Brunton

Svenska friluftskoncernen Fenix Outdoor har förvärvat amerikanska bolaget Brunton av finska koncernen Fiskars. Brunton marknadsför tekniska outdoorprodukter inom de fem områdena Camping, Portable Power, Optics, Compasses och Instruments.

Bruntons historia går tillbaka till 1894. Under de första 90 åren var bolagets verksamhet helt inriktad på kompasser men under de senaste 25 åren har Brunton vidgat produktportföljen. Bolaget omsätter omkring 90 miljoner årligen och har distribution i ett flertal länder men riktar sig främst mot den amerikanska marknaden. I Europa, Mellanöstern, Afrika och Asien har distributionen skötts av Silva som ingår i Fiskarskoncernen.

– Förvärvet av Brunton ligger i linje med koncernens förvärvsstrategi och kompletterar Primus inom området teknisk outdoorutrustning. Förvärvet innebär en för koncernen historisk etablering i egen regi på den nordamerikanska marknaden, säger Fenix Outdoors vd Martin Nordin i ett pressmeddelande.

Bruntons verksamhet ligger i Wyoming, USA och sysselsätter omkring 40 personer. Fenix Outdoor innehar sedan tidigare varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus och Hanwag samt detaljhandelskedjan Naturkompaniet.