Newline fördubblade under 2009

Newlines svenska del gjorde inte bara grymt bra ifrån sig i Sportfacks undersökning och utmärkelse ”Årets Leverantör” där varumärket klev upp sju placeringar och totalt slutade sexa. Även försäljningsmässigt har företaget gjort ett fint 2009. När Sportfack når Rune Johansson, säljchef i Sverige, kan han bara bekräfta den goda utvecklingen det senaste året.

– Vi har sett en fördubbling av försäljningen inom segmentet cykel. Det är den del hos oss som ökat klart mest jämfört med löpning och skidor som är våra andra två ben, säger Rune.

Procentuellt sett är cyklingen fortfarande betydligt mindre än löpningen som utgör 65 procent av den totala omsättningen för Newline. Cyklingen ligger ändå på omkring 25 procent och skiddelen utgör idag cirka 10 procent.

Enligt Rune finns det flera anledningar till att Newlines fina försäljningsframgångar kommer just nu.

– Prisvärda kläder inom premiumsegmentet fungerar bra nu. Det är också i den kategorin vi får högt betyg i Årets leverantör. Konsumenterna tycker dessutom att det är viktigt att ta hand om sig själv och sin kropp och det syns både inom jogging och cykel för oss eftersom vi säljer mer.

Totalt omsätter Newline idag 80 miljoner svenska kronor och av det står den svenska marknaden för 10 miljoner. Rune kan även se 2010 an med tillförsikt.

– Tittar vi på grundordrarna för 2010 så är de 25 procent högre jämfört med de för 2009, säger Rune som är ganska nöjd med antalet butiker som varumärket hittat in till.

Idag säljs Newline i knappt 200 svenska butiker och Rune menar att allt talar för att volymen och antalet butiker kommer att öka i framtiden.

Av: Mattias Björklund

Newline fördubblade under 2009 Newline fördubblade under 2009 Newline fördubblade under 2009