Head Hårdvarugiganten Head hade det tufft under årets andra kvartal. Jämfört med samma period förra året ökade visserligen försäljningen med 1,9 procent till drygt 600 miljoner kronor men företaget gjorde trots det en förlust på 55 miljoner kronor. Sett till segment gick det bäst för racketsporter som ökade med 16,6 procent medan vintersport (-17,3%) och…
Head
Hårdvarugiganten Head hade det tufft under årets andra kvartal. Jämfört med samma period förra året ökade visserligen försäljningen med 1,9 procent till drygt 600 miljoner kronor men företaget gjorde trots det en förlust på 55 miljoner kronor. Sett till segment gick det bäst för racketsporter som ökade med 16,6 procent medan vintersport (-17,3%) och dykning (-18,7%) backade.
Billabong
Australiska surfföretaget Billabong uppnådde en försäljning om 10,2 miljarder kronor för det brutna räkenskapsåret 08/09. I valutaneutrala termer var det en ökning med 9,1 procent. Bäst gick det för företaget i USA där försäljningen ökade med 12,1 procent. I Europa ökade försäljningen med 9,3 procent vilket gav en försäljning om drygt 2,2 miljarder kronor.
Mizuno
Japanska Mizuno hade vikande försäljning under det brutna räkenskapsåret första kvartal. Försäljningen minskade med 9,3 procent till 3,2 miljarder kronor. Framförallt var det försäljning utanför Japan som haltade. Sett till segment sjönk försäljningen med 4,8 procent för sportkonfektion, 13,1 procent för sportskor och 25 procent för golfsegmentet.
Lyle & Scott
Skotska Lyle & Scott ångar på. För tredje året i rad ökade företaget sin försäljning med omkring 30 procent. För det brutna räkenskapsåret (mars08-mars09) uppgick försäljningen till 322 miljoner kronor. Bäst går det för varumärkets vintagekollektion som säljs i modebutiker. Golfsidans försäljning stannade på knappt 60 miljoner kronor.
New Wave Sports
New Wave Sports försäljning minskade med 18 procent till 368 miljoner kronor under årets andra kvartal jämfört med samma period förra året. Enligt företaget, som sitter på varumärkena Craft, Cutter & Buck, Seger, Easton, Umbro, Clique och Speedo, tyngdes resultatet av knackig försäljning för Cutter & Buck i USA. En ytterligare bidragande orsak var att försäljningen under motsvarande period förra året var hög på grund av fotbolls-EM.
Av: Magnus Reithner