Svalt intresse för sommarannonsering

Annonsörernas synlighet i dagstidningar minskar under sommaren -den tid då svenskarna läser sin dagstidning längst tid och då de konsumerar sportprodukter som allra mest. Det konstateras i en sammanställning gjord av Dagens Nyheters analysavdelning.

Sammanställningen visar att juni, juli och augusti är de svagaste månaderna på året för annonsering i medier, vilket är en kontrast till att dessa månader faktiskt är de bästa på året för sporthandeln bortsett från december månads julhandel. Siffror visar att detta även gäller de flesta andra branscher.

Enligt Dagens Nyheters annonsdirektör Henrik Stangel råder en föreställning om att alla verksamheter går på halvfart under sommaren. Henrik menar att det egentligen skulle löna sig för annonsörerna att annonsera, eftersom försäljningsstatistiken visar positiva siffror. Ökad annonsering skulle i sådana fall göra det möjligt att öka försäljningen ytterligare.

Med tanke på den rådande finanskrisen menar Dagens Nyheters annonsdirektör att fler och fler svenskar kan antas stanna hemma i stället för att åka utomlands på semestern, vilket påverkar både tidningsläsandet och konsumtionen av sportprodukter.

Svalt intresse för sommarannonsering Svalt intresse för sommarannonsering Svalt intresse för sommarannonsering