Skidföretag köper skidorter

Skidföretag köper skidorter

Publicerad

Världens största skidföretag - Salomon, Atomic, Rossignol, Fischer och K2 - meddelade idag att de tillsammans ska ta över driften av några av de mest kända skidorterna i världen.

De senaste vintrarna har varit tuffa för både skidorter och skidtillverkare världen över. Bristen på snö har lett till färre sålda liftkort och hotellnätter och det i sin tur har lett till kraftig minskning av antalet sålda skidor. För att hitta en långsiktig överlevnad har fem av de största skidmärkena - Salomon, Atomic, Rossignol, Fischer och K2 - startat ett gemensamt bolag (Best of Ski Resorts) som kommer att ta över driften av flera stora skidorter runt om i världen.

Målet är att ha en eller två skidorter i varje land där skidåkning är stort. Från och med idag (2009-04-01) tar de över driften i Whistler (Kanada), Vail och Mt Hood (USA), Verbier (Schweiz), Avoriaz (Frankrike), St Anton (Österrike) och Garmisch (Tyskland). Förhandlingar pågår med Skistar om att ta över Åre i Sverige och Hemsedal i Norge, men Skistar vill inte släppa sina kronjuveler och Best of Ski Resorts är inte intresserade av vare sig Vallåsen eller Järvsöbacken.

- Vi vill samla världens ledande skidorter med inriktning mot friåkning, säger Fritz A. Prilz, vd för Best of Ski Resorts. Vi ska göra dem till ett skyltfönster för hela skidbranschen och erbjuda test av skidor från de märken som ingår i alliansen. För att få fler att prova på skidåkning kommer vi att erbjuda gratis skidskola och alla familjer som köper skidutrustning för minst 1.500 euro i någon av butikerna i våra skidorter kommer att få en veckas gratis boende på valfri ort kommande säsong.

Genom att ta hand om allt på skidorten - boende, restauranger och backar - hoppas de fem skidföretagen säkra sin framtida fortlevnad. Tanken är också att personal från de olika bolagen ska jobba en vecka var på någon av orterna för att minska på personalkostnaderna.

- Det här känns otroligt spännande, säger Crilla Lidgren, vd på Amer Sport. Jag har i min ungdom varit säsongare i både Lindvallen och Björkliden och har erfarenhet från både grovdisk och skiduthyrning. Förhoppningsvis kan det komma till nytta i till exempel Whistler nästa säsong.

Tanken med hela projektet är självklart att garantera försäljning av just dessa skidmärken på världens största skidorter. De skidmärken som inte är med i alliansen kommer inte att få säljas på orterna och det har lett till många upprörda röster från till exempel Völkl och Nordica.

- Jag trodde inte att det var sant när jag hörde det, säger Manfred Völkl på Völkl. Det lät som ett aprilskämt men när jag insåg att det var på riktigt kontaktade jag genast vår advokat som sa att EU aldrig kommer att godkänna att konkurrensen sätts ur spel. Nu är jag inte orolig längre men jag är fortfarande förbannad för att mina kollegor försökte hugga mig i ryggen.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Uniqlo släpper OS-plaggen: så ser de ut

2 kommentarer

Kalle: Ja men herre min.. vad tamt! Men det här är alltid kul... https://www.expressen.se/sport/satt-betyg-pa-de-varsta-os-kladerna/

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842