Världens största golfdemo

Världens största golfdemo

Publicerad

PGA Show Demo Day är något alldeles extra. Runt en gigantisk cirkulär driving range står tält efter tält efter tält med klubbor från små och stora märken. Under tio timmar smattrar bollar mot centrum när 5.000 golfare i för stora chinos testar årets nyheter.

Idén är klockren. Dagen innan världens största golfmässa slår upp portarna är det demodag på Orange County National Golf. En gigantisk demodag som följer den amerikanska traditionen att störst är bäst. Demodagen startar klockan nio på morgonen och när jag kommer fram till banan vid halv tio får jag köra en dryg kilometer för att hitta en parkeringsplats. Runt 5.000 andra golfare har också tänkt provslå några klubbor den här dagen.

Bild 330656

Driving rangen på Orange County National Golf är en gigantisk cirkel med en diameter på 460 meter. Runt denna cirkel är tälten uppställda i tolv grupper och i varje grupp finns det ett stort klubbmärke som fungerar som lockbete och genererar besökare även till de mindre märkena. De flesta stora märkena finns på plats, undantaget är Taylormade, och jag går varvet motsols och börjar hos Callaway. Där är det kö för att prova deras nya FT-IQ-driver och detsamma kommer det senare att vara hos Ping och Nike också. Precis som i Sverige är det drivers som de flesta vill prova och just dessa tre märken har klart mest folk hos sig.

Bild 330657

Tack vare Padraig Harringtons dubbla majorsegrar fick de mest uppmärksamhet för sina järnklubbor.

Hos en utställare är det anmärkningsvärt många som provar järnklubborna och det är hos Wilson. Padraig Harringtons dubbla majortitlar förra året har gjort många nyfikna på hans klubbor och då framförallt järnklubborna. Ljudkulissen blir helt annorlunda - driversmällarna byts ut mot betydligt skönare smekningar av järnsjuor.

Bild 330658

Vid sidan av den kokande driverkitteln finns det greener för att testa putters och putthjälpmedel. Företaget Heavy Putters drar till sig klart mest besökare men även See More Putter Co strax intill har fullt upp.

- Demo Day är ett gyllene tillfälle för oss att visa hur våra putters fungerar, säger företagets vd Jim Grundberg. Vårt koncept är väldigt enkelt at förklara och folk gillar det.

Det enda företaget som satsar på en egen chippinggreen är Titleist. Det är å andra sidan inte så konstigt eftersom deras Vokeywedgar dominerar marknaden. Titleist har för övrigt ihop med Cobra det största testområdet och när jag summerar mina egna testresultat efter att ha gått varvet runt så är Cobras nya S9-1 min favorit ihop med Pings G10 och Nikes fyrkantiga fairway woods.

Bild 330659

Bridgestone erbjöd custom fitting av bollar.

Bridgestone lockade folk med en golfbollsanalysator. Testare fick damma på med den boll och driver de vanligtvis spelar med framför en radarmätare. Därefter plockar en dator fram den boll som bäst passar spelarens svinghastighet och det spinntal som klubban ger. Idén är riktigt bra och skulle kunna användas ute på shoparna för att hitta rätt boll till varje kund. Åtminstone för det långa spelet - närspelet kan ge helt andra favoriter.

Bild 330660

Ping var en av många som körde med launch monitor för utprovning av klubbor.

Radar var för övrigt något som nästan alla klubbmärken använde för att visa hur det kan hjälpa till vid custom fitting. Utrustningen blir allt mer avancerad och dessutom visas bollbana och längd för olika klubbor, skaft och lie på ett lättbegripligt grafiskt sätt. Det råder ingen tvekan om att klubbtillverkarna tror att det här är framtiden och även om det innebär en krångligare produktion så finns det vinster i att alla producerade klubbor har en kund som betalar fullpris och som dessutom kommer att spela bättre golf. En golfradar borde stå på varje golfshops investeringslista.

Under PGA Show Demo Day har det slagits runt en halv miljon golfbollar. De flesta av dem av män i för stora chinos och randiga pikéskjortor. Det här är en mansdominerad värld och det slår mig att inte en enda gång under dagen fick jag hjälp av en tjej att hitta rätt klubba. Här har golfföretagen något att jobba med.

Bild 330661

Sammantaget var PGA Show Demo Day en höjdare. Jag önskar att den svenska golfbranschen kunde enas och göra en liknande turné istället för att var och en åker runt i sin egen lila buss med sitt eget lilla tält. Det här är en happening som folk vallfärdar till och golfare i Sverige skulle göra samma sak.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes första innebandyklubba ute nu – så ser den ut!

1 kommentar

bojje: Känns lite överpacad förpackning i dessa tider då ganska mycket handlar om miljöhänsyn också

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842