Sportfacks ägare köper Golf Digest

Hjemmet Mortensen AB köper golftidningen Golf Digest av förlaget TTG. Det innebär att Hjemmet Mortensen blir ännu starkare inom segmentet sport. Sedan tidigare finns titlarna Sportfack, Åka Skidor, Utemagasinet och Body inom förlaget.

– Som det ledande förlaget för specialintressemedier så är det ett naturligt steg för oss att även ta en stark position inom golfsegmentet, säger Per Kjellander, VD Hjemmet Mortensen.

Golf Digest vänder sig till den passionerade golfaren och läses av ca 95.000 svenska golfare. Tidningen utkommer med 10 utgåvor per år i Sverige. Tidningen startades i Sverige 1986.
– Golf Digest är ett mycket starkt varumärke bland svenska golfare, vilket är en målgrupp som är viktig för oss, fortsätter Per Kjellander. Golf Digest stärker ytterligare vår position inom vårt segmentet ”sport/fritid”, där vi redan har titlarna Åka Skidor, Utemagasinet och Body.

Golf Digest är en av världens ledande tidningar inom golf och ges ut via licens från det amerikanska förlaget Condé Nast. Tidigare tillhörde Svenska Golf Digest förlaget TTG och när de sålde sina övriga titlar till LRF Media blev det naturligt för Hjemmet Mortensen att köpa deras sporttitel.

– Golf Digest är min personliga favorittidning bland alla tidningar jag läser, säger Sportfacks chefredaktör Martin Willners. Det ska bli oerhört kul att få den tidningen till förlaget och jag tror att Sportfack och Golf Digest kan hitta många sätt att samarbeta på precis som vi gör med Åka Skidor och Utemagasinet.

Tre medarbetare följer med i förvärvet och chefredaktör för Golf Digest blir fortsatt Tommy Jeppson som har haft denna position under de senaste tio åren.

Formellt sker övertagandet av tidning och redaktion den 1 januari 2009.

Sportfacks ägare köper Golf Digest Sportfacks ägare köper Golf Digest