Adidas vann i Europadomstolen

Adidas har vunnit en viktig seger i Europadomstolen. Tvisten handlade om Adidas tre ränder och om andra företag också kan använda sig av två eller tre ränder. Europadomstolen kom fram till att Adidas tre ränder är mer än bara ett designelement – det är en del av Adidas varumärke. Därför beslutade de att inga andra…

Adidas har vunnit en viktig seger i Europadomstolen. Tvisten handlade om Adidas tre ränder och om andra företag också kan använda sig av två eller tre ränder. Europadomstolen kom fram till att Adidas tre ränder är mer än bara ett designelement – det är en del av Adidas varumärke. Därför beslutade de att inga andra sko- eller konfektionsföretag får använda ränder på ett sätt så att konsumenten kan tro att det är en Adidasprodukt.

Tvisten startade för flera år sedan då Adidas stämde stora klädkedjor som C&A och H&M för att ha använt ränder på kläder på ett sätt som gjorde deras plagg snarlika Adidasplagg. Ingen av kedjorna använde tre ränder på sina plagg och hävdade därför att de inte plagierat Adidas. De flesta trodde att Europadomstolen skulle gå på linjen att ett företag inte kan ha ensamrätt på ett så vanligt designelement som ränder, men det blev alltså tvärtom.

Europadomstolens beslut lyder så här:
”Varje nationell domstol måste måste besluta ifall en genomsnittslig kund kan kan missta sig på ursprunget av ett sport- eller fritidsplagg med ränder på samma plats och storlek som Adidas brukar använda dem. Beslutet gäller för både två och tre ränder.”

Adidas hävdar att beslutet skyddar företagets varumärke även om Europadomstolens beslut inte på något sätt är bindande. Beslutet kommer dock att ligga till grund för hundratals domstolssprövningar runt om i Europa de kommande åren.

Värt att notera är att ränder – både två och tre stycken – kan användas på kläder om de placeras på ett sätt som inte påminner om Adidas nyttjande av desamm. Till exempel kan Fred Perry lugnt fortsätta med sina två ränder på kragarna. (Källa: SGI)