Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Åreföretaget Skhoop går vidare med sina varma plagg för en aktiv livsstil. Nu finns långvästen Disa även i en tvåfärgad version.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Åre Skidfabrik genomför just nu en rekordstor investering – målet är att bli en av världens mest moderna skidfabriker.
Hårdare restriktioner och uppmaningar att undvika köpcentrumen inför julen innebär en jätteutmaning för sporthandeln. Men det är samtidigt en bransch som vägrar lägga sig i fosterställning. Läs vad några kedjor berättar om läget just nu!
Svensk handel valde nyligen friluftsköket som årets julklapp. Deras kusin Svensk handel Stil väljer nu hoodien som årets modejulklapp.
På Ispo Beijing den 14-16 januari, 2021, går det att boka en "avatar" för att få inblick i utbudet och för att kunna prata med leverantörer och kontakter, utan att själv vara på plats.
Nu går handeln ihop och flaggar för det rekordhårda läget för sällanköpshandeln, av sport, mode, skor. Den andra pandemivågen, tillsammans med att stöden nu delvis fasas ut, gör situationen ännu svårare.
Det var inte många veckor som nystartade butikskonceptet XCC I Ulricehamn hann köra i egen regi. Nu förvärvar kedjan Lager 157 butiken.
I höstas var bokningssuget för skidsemester rekordstort hos hemestrande svenskar, men med de nya restriktionerna är läget mer osäkert, särskilt inför jul och nyår. Sportfack undersöker läget just nu på några svenska destinationer.
Corona sliter på hela samhället och är en stor utmaning för idrottsrörelsen. Stadium vill nu hjälpa landets idrottsföreningar via digitaltjänsten Sport Competence.
Skräddarsydda pjäxor blev det slutgiltiga argumentet som gjorde att den svenska skidprofilen Jonna Sundling skrev på för Rossignol.
Efter att ha varit vd-lösa i ett halvår står det nu klart vem som blir ny vd för Jack Wolfskin. Det blir en han, en person som rekryterats från Helly Hansen.
Istället för Black Friday vill Haglöfs slå ett slag för hållbarhetstanken och lanserar ett nytt second hand-projekt med en första teaserkollektion i Stockholmsbutiken.
Head är inte bara alpint. De har mycket annat också. Padel till exempel, som kan ge butikerna bra marginaler. Nu ska de växa i Norden med ny organisation.
Alexander Matt är utsedd till ny global marknadschef på Fjällräven. Här berättar han hur Fjällräven som varumärke ska hanteras internationellt.
Träningsvarumärket Stronger lanserar en ny webbplattform med hjälp av den stockholmsbaserade e-handelsbyrån Made People. Den nya webben är uppe och snurrar nu, inför den förväntade säljpeaken på Black Friday.
Trots rådande pandemi planerar svenskarna ändå att börja julhandla i samband med Black Friday, även om webbhandeln säkert kommer dominera ännu mer i år. De flesta handlar för 500-2 000 kronor. Förloraren är miljön.
Marcus Wibergh lämnar sitt uppdrag efter tre hektiska år och en ny koncernchef är utsedd, som tar över på stört. Elgigantens vd blir styrelseordförande.
Återförsäljarna av Shimanoprodukter kommer snart att kunna beställa produkter även från schweiziska Motorex, som tillverkar ett brett utbud av smörj- och rengöringsmedel för bland annat cykel.
Marsblade, som gör avancerade inlines för hockeyproffs, har nu fått det eftertraktade genombrottet i Nordamerika. NHL-stjärnan Auston Matthews går nu in i projektet. Totalt har bolaget fått in 30 färska miljoner efter den senaste investeringsrundan.
Nu står det klart att Ispomässsan i München 2021 bara blir en digital mässa. Anledningen stavas corona.
Svenska längdlandslaget har skrivit på ett samarbetsavtal med det svenska varumärket och kommer få sina pannlampor från Silva under två års tid.
Sportmodeföretaget IcanIwill fortsätter att expandera verksamheten. Nu väljer de att leverera paket till kunderna via nya Budbee Box. Kunderna hämtar ut paketen direkt från skåpen ute på stan.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!