Woolpower trotsar textildöden: Bygger ny fabrik i Östersund
2 kommentarer
Kalle: Hyfsat ordervärde – 4,25 miljarder kronor enligt FMV...
Svenskt Sportforum ska för tionde året prisa Årets affärskvinna inom sport och outdoor. Nu har juryn korat de tre finalisterna som har chans att vinna titeln.
Efter Nite kommer nu Nodd och Poll, en gravel respektive en hardtail-MTB helt i Meter Bikes anda: sober design och personliga komponentval i en starkt limiterad upplaga. Dessutom har Meter planen att släppa inte mindre än fyra modeller sensommaren 2021.
We Are Spin Dyes förvärv av Odd Molly fick många att haja till i sportbranschen. De bägge varumärkena samlas nu under bolaget Nordic Fashion Tech Group. Sportfack fick tag i vd Andreas Andréhn för några frågor.
Padel är hetare än solen på Gran Canaria. Och nu ger sig ännu en spelare in i kampen om försäljningen. Svenska Salming, med välkänd kompetens inom flera indoorsporter, gör comeback med komplett padelkollektion.
Det som en gång startade i en enkel lokal på 40 kvadratmeter har på ett sekel växt till världens största och mest inflytelserika tillverkare av komponenter för cykelindustrin. Sportfack lyfter på hatten och säger Omedetō! Till Shimano, en pigg 100-åring.
Två av Sveriges – och världens största arrangemang inom motionslopp – ökar ytterligare. När Vasaloppet fyller 100 år såldes startplatserna rekordfort. Lidingöloppet å sin sida arrangerar i höst 13 olika lopp under två veckor för löpare – och cyklister.
Löparkläderna från YMR Track Club når ständigt nya löp- och modeintresserade. Nu tar varumärket klivet över Atlanten när YMR börjar säljas i en av New Yorks mest legendariska löparbutiker.
Efter att ha drivit butik i Stockholm på två olika adresser från 2008 tog Helly-Hansen ner skylten 2014. I sommar återkommer det norska varumärket till Sveriges huvudstad. Och bolaget vill öppna fler butiker i Sverige.
Svenska clean tech-bolaget We are Spin Dye fortsätter locka till sig högprofilerade konfektionstillverkare från sport- och modebranschen. Senast i raden av samarbeten är ett varumärke som kombinerar just detta.
Monark Excercise har skrivit ett större avtal med Postnord gällande leverans av i Vansbro tillverkade cargocyklar samt service för cyklarna under tre år.
42 varumärken fanns inbokade men till slut satte pandemin stavar för Inköpsdagar Åre. Nu tvingas det populära inköpseventet ställa in och göra comeback 2022.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Prisregnet har fallit över världens största vintersportmässa. Vid ISPO Award korades dessutom Ortovox som totalvinnare för sin Diract Voice, världens första röstnavigerande lavinsändare. Läs om alla vinnarna här.
En svensk cykelapp och en global cykelaktör har inlett ett projekt där slutkonsumenter får hjälp med monteringen av cykeln hemma.
Svenska miljötechbolaget We Are Spindye har avslöjat ännu ett samarbetspartner. Denna gång handlar det om en av de senaste årens bolagsraketer som använt Spindyes infärgningsteknik.
Har ditt bolag eller varumärke en klart lysande affärskvinna? Klart det har. Nu är hög tid att nominera henne till DIVAS stora branschpris Årets Affärskvinna i sportbranschen 2020.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Det händer mycket hos svenska clean tech-bolaget We Are Spindye. För en månad sedan ett samarbete med H&M. Nu har bolaget blivit godkända för att börsnoteras på Nordic SME. Målet är att ta in 24 miljoner kronor.
Trangia har haft ett minst sagt bra 2020 bakom sig. Stark omsättningsökning, höga nyanställningsavtal och en Coronasommar som fick en hel värld att köpa friluftskök har lett till nyinvesteringar.
Att i butik kunna designa, testa och beställa sina customplagg är många landsvägscyklisters dröm. Nu har modevarumärket La Chemise tagit steget att öppna just en sådan – cykelboutique. Mitt i Stockholm city.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Woolpower trotsar textildöden: Bygger ny fabrik i Östersund
2 kommentarer
Kalle: Hyfsat ordervärde – 4,25 miljarder kronor enligt FMV...
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!