1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Det händer mycket hos svenska clean tech-bolaget We Are Spindye. För en månad sedan ett samarbete med H&M. Nu har bolaget blivit godkända för att börsnoteras på Nordic SME. Målet är att ta in 24 miljoner kronor.
Trangia har haft ett minst sagt bra 2020 bakom sig. Stark omsättningsökning, höga nyanställningsavtal och en Coronasommar som fick en hel värld att köpa friluftskök har lett till nyinvesteringar.
Att i butik kunna designa, testa och beställa sina customplagg är många landsvägscyklisters dröm. Nu har modevarumärket La Chemise tagit steget att öppna just en sådan – cykelboutique. Mitt i Stockholm city.
Svenska Huski Wear toppar laget och har inlett ett samarbete med ytterligare en ambassadör. Efter André Myhrer och Skicrosslandslaget är nu även Sveriges största alpina stjärna Anna Swenn-Larsson ombord på Huski Wears färd framåt.
Adidas gör utrustning för ett hundratal sporter, från tresteg till skidskytte. Men i ett just nu hett segment har man varit borta i drygt 15 år. Tills idag, då en bred kollektion släpptes över hela världen.
Icaniwill, eller ICIW, har expanderat kraftigt under 2020. Nu blir även Outnorth, Skandinaviens ledande e-handlare inom friluftsliv, ny återförsäljare för sportvarumärket.
De stora modedrakarna börjar hitta allt fler grönare tillverkningsalternativ. H&M släpper nu ett knippe nya hållbarhetssatsningar. Bland annat gör man nu sina första plagg med We Are Spindyes infärgningsteknik.
Huski Wear har tecknat ett samarbete med skicrosslandslaget som kommande vinter tränar och tävlar i konfektion utvecklat av det nystartade svenska varumräket.
Svensk handel har precis avslöjat Årets julklapp. Efter en sommar där alla svenskar verkar ha hittat ut i naturen blev vinnaren ganska logisk. Och för tredje året av de senaste fyra kan produkten knytas till sportbranschen.
Intresset för att använda cargocyklar för verksamheter som budfirmor, kaféer, flytt och hantverkshjälp börjar växa till sig i Sverige. Nu har ett samarbete mellan tre svenska cykelaktörer och en tysk byggkedja inletts i Nacka.
Franska klädmärket Picture Organic gör en omstart i Sverige. Tillsammans med en ny agent vill man föra ut sina stora miljöambitioner på ett tydligare sätt till slutkund över hela Sverige.
Nu har världens största sportmässa öppnat för anmälan till Ispo Munich Digital, Ispos digitala mässa som hålls 1-5 februari 2021.
Pandemin skonar inte heller jättar. Adidas har tvingats till ytterligare ett lån av det större slaget. Med 1,5 miljarder Euro i lån från en stor grupp banker siktar Adidas på att återhämta sig från 2020 även om det kommer att ta tid.
Halmstad är Treks nordiska huvudkontor sedan Sverigekontoret fått ansvaret för Trek Nordic. Nye vd:n Christian Engström ser elcyklar som en av de viktigaste kategorierna för Trek att nå en halv miljard i omsättning.
Den 16 oktober öppnade Burton Hub på Norrlandsgatan mitt i centrala Stockholm. Sportfack spritade händerna och gick över röda mattan in till Skandinaviens första Burtonbutik som även ska vända sig kunder utanför brädvärlden.
Rab och Low Alpine får den 1 december ett nytt, eget försäljningskontor i Finland. Kontoret blir helägt av Equip Outdoor Technologies Ltd, ägare av varumärkena.
I somras släppte Peak Performance sin andra Sustainability Performance Report. Bland många projekt ska bolaget bli fluorkarbonfria om två år och använda enbart hållbara material i sin produktion före 2026. Sportfack fick ett hållbart samtal med vd Sara Molnar.
Efter två nyemissioner i somras och ett sparpaket som just blivit klart rapporterar Hövding i dagens Q3-rapport att bolaget vänt den negativa trenden med råge.
Sedan 2008 har Scania försett svenska längdlandslaget med vallalastbil. Nu är säsongens truck levererad, i år med mindre och ännu mer bränslesnål motor.
Arrangörerna till världens största cykelmässa tvingades även de att ställa in. Tills idag var planerna att anordna Eurobike 2020 i november.
I Konsumentverkets färska granskning av svenska varumärken kritiseras Stadium för hur man på stadium.se visar kedjans hållbarhetssymbol vid flera plagg som inte är miljöcertifierade. KO menar bla att märkningen används på ett vilseledande sätt och Stadium ombeds ändra den.
Det blir allt trängre inom segmentet lågprisoutdoor. Idag släpper shoppinggiganten Gekås Ullared sin första egenutvecklade outdoorkollektion. Ett femtiotal plagg under eget varumärke.
Team Sportia har i dagarna öppnat en helt ny, större butik i Löddeköpinge. Tack vare att cykel just nu går som tåget i Sverige har dessutom en extra stor cykelbutik kunnat öppnas vägg i vägg.
Majoriteten av fordringsägarna biföll ackordförslaget som togs fram då Intersport Sverige inte kunde betala sina fakturor. Rekonstruktionen för Intersport är därmed över.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!