Woolpower trotsar textildöden: Bygger ny fabrik i Östersund
2 kommentarer
Kalle: Hyfsat ordervärde – 4,25 miljarder kronor enligt FMV...
Sverige var en gång bäst i klassen på textil. Nu är det inte mycket kvar av kunskap och egen produktion. Woolpower gör tvärtom och bygger ut med ny fabrik i Östersund.
Enligt en nyligen genomförd enkätundersökning som Sveriges Radio låtit göra blir det svemester även i år för de flesta svenska konsumenter.
Den planerade outdoormässan i München som egentligen skulle ha ägt rum i sommar blir senarelagd och kommer att ha ett delvis annat fokus. Men det kan bli den första fysiska branschträffen på 1,5 år.
Efter att ha drivit butik i Stockholm på två olika adresser från 2008 tog Helly-Hansen ner skylten 2014. I sommar återkommer det norska varumärket till Sveriges huvudstad. Och bolaget vill öppna fler butiker i Sverige.
Som ny Senior Account Manager på Ecco ska Björn Stenvall ta varumärket in i outdoornischen, i både Norge och Sverige.
Ökad närvaro i naturen, men också mindre glädje och blödande ekonomi, framförallt på klubbnivå. Den tudelade bilden är tydlig i tre aktuella rapporter från forskningscentrat Mistra.
Svenska Fjällräven ansluter sig till raden av varumärken som gör nya plagg av spillmaterial. De har tidigare använt restull från köttindustrin till foder, men nu kör man lapptäckedesign med spillbitar av G1000-väv från den egna produktionen till kollektionen Samlaren.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
Enligt kanadensiska varumärket Arc´teryx är människans behov av naturen rekordstort just nu. Därför satsar bolaget en miljon kanadensiska dollar på projektet Outer Peace.
Svenska Sätila har gått tillbaka till sina rötter i samband med deras 125-årsjubileum i år, och skapat en ny kollektion som delvis är helt "made in Sweden". Här berättar vd Sara Nevander om arbetet bakom och om det tuffa året 2020.
Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Trangia har haft ett minst sagt bra 2020 bakom sig. Stark omsättningsökning, höga nyanställningsavtal och en Coronasommar som fick en hel värld att köpa friluftskök har lett till nyinvesteringar.
Icaniwill, eller ICIW, har expanderat kraftigt under 2020. Nu blir även Outnorth, Skandinaviens ledande e-handlare inom friluftsliv, ny återförsäljare för sportvarumärket.
Terrängloppet Björkliden Arctic Mountain Marathon (BAMM) får en ny titelsponsor 2021 i varumärket Saucony. Deltagarna kommer att märka det i form av både produkterbjudanden och inspirationsföreläsningar.
Efter att ha varit vd-lösa i ett halvår står det nu klart vem som blir ny vd för Jack Wolfskin. Det blir en han, en person som rekryterats från Helly Hansen.
Istället för Black Friday vill Haglöfs slå ett slag för hållbarhetstanken och lanserar ett nytt second hand-projekt med en första teaserkollektion i Stockholmsbutiken.
Svensk handel har precis avslöjat Årets julklapp. Efter en sommar där alla svenskar verkar ha hittat ut i naturen blev vinnaren ganska logisk. Och för tredje året av de senaste fyra kan produkten knytas till sportbranschen.
Alexander Matt är utsedd till ny global marknadschef på Fjällräven. Här berättar han hur Fjällräven som varumärke ska hanteras internationellt.
Den 16 oktober öppnade Burton Hub på Norrlandsgatan mitt i centrala Stockholm. Sportfack spritade händerna och gick över röda mattan in till Skandinaviens första Burtonbutik som även ska vända sig kunder utanför brädvärlden.
Under hösten har företaget The North face presenterat ett nytt Explorer Team, där bland andra den svenska fotografen Emma Svensson ingår. Målet är att bredda äventyrsbegreppet och få in en mix av olika karaktärer och personligheter.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Woolpower trotsar textildöden: Bygger ny fabrik i Östersund
2 kommentarer
Kalle: Hyfsat ordervärde – 4,25 miljarder kronor enligt FMV...
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!