1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Svenska Sätila har gått tillbaka till sina rötter i samband med deras 125-årsjubileum i år, och skapat en ny kollektion som delvis är helt "made in Sweden". Här berättar vd Sara Nevander om arbetet bakom och om det tuffa året 2020.
Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Trangia har haft ett minst sagt bra 2020 bakom sig. Stark omsättningsökning, höga nyanställningsavtal och en Coronasommar som fick en hel värld att köpa friluftskök har lett till nyinvesteringar.
Icaniwill, eller ICIW, har expanderat kraftigt under 2020. Nu blir även Outnorth, Skandinaviens ledande e-handlare inom friluftsliv, ny återförsäljare för sportvarumärket.
Terrängloppet Björkliden Arctic Mountain Marathon (BAMM) får en ny titelsponsor 2021 i varumärket Saucony. Deltagarna kommer att märka det i form av både produkterbjudanden och inspirationsföreläsningar.
Efter att ha varit vd-lösa i ett halvår står det nu klart vem som blir ny vd för Jack Wolfskin. Det blir en han, en person som rekryterats från Helly Hansen.
Istället för Black Friday vill Haglöfs slå ett slag för hållbarhetstanken och lanserar ett nytt second hand-projekt med en första teaserkollektion i Stockholmsbutiken.
Svensk handel har precis avslöjat Årets julklapp. Efter en sommar där alla svenskar verkar ha hittat ut i naturen blev vinnaren ganska logisk. Och för tredje året av de senaste fyra kan produkten knytas till sportbranschen.
Alexander Matt är utsedd till ny global marknadschef på Fjällräven. Här berättar han hur Fjällräven som varumärke ska hanteras internationellt.
Den 16 oktober öppnade Burton Hub på Norrlandsgatan mitt i centrala Stockholm. Sportfack spritade händerna och gick över röda mattan in till Skandinaviens första Burtonbutik som även ska vända sig kunder utanför brädvärlden.
Under hösten har företaget The North face presenterat ett nytt Explorer Team, där bland andra den svenska fotografen Emma Svensson ingår. Målet är att bredda äventyrsbegreppet och få in en mix av olika karaktärer och personligheter.
Anders Feuk Westhoff har lämnat sitt jobb på Roswi för att istället bli sales manager för outdoorspecialisten Marmot.
Svenska varumärket Didriksons, som haft ett bra år hittills med ökad försäljning i egna kanaler, fortsätter att parallellt stärka även sin fysiska närvaro. Nu senast med en ny popup-butik på Kungsmässan i Kungsbacka.
Outnorth har liksom hela outdoorbranschen känt av ett rejält sug från konsumenthåll 2020. För att kunna möta efterfrågan flyttar man nu sitt lager från Växjö och mer än dubblerar lagerytan.
Norska Cirdan AS, som även har ett Sverigekontor, är nu till hösten ny distributör för Lifestraws flaskor och rör, för vattenrening i vildmarken.
Coronapandemin födde ett rekordstort intresse för naturen, något som många outdoorbutiker kan vittna om. Kedjan Naturkompaniet startar nu vildmarksresor för att möta och undervisa förstagångsfrilufsarna.
I september 2021 får Outdoor Festival Sthlm premiär. Med plats mitt på Djurgården i Stockholm siktar arrangören på 30 000 besökare och att bli Sveriges största outdoorevent.
Det finns produkter som bara funkar, år efter år. Vi listar 12 sådana svenska klassiker som gått rakt in hos konsumenterna. Artikeln publicerades i Sportfack nr 7/8 i somras, då vi hade outdoortema.
Två kvinnor, med bakgrund från Handels och bankvärlden, fann både varandra och en lucka på den internationella outdoormarknaden. Möt Astrid Wild – varumärket som förenat friluftsliv med plagg med hög modegrad.
För drygt ett år sedan fick Tretorn ny vd i Magnus Månsson och för ett halvår sedan skapade man ett nytt marknadsteam. Nu förstärker företaget även på produkt- och hållbarhetssidan.
När Bravkoncernen där bland annat Lundhags och Swix ingår, gör en stor omorganisation, har flera medarbetare lämnat under sommaren. Sportfack undrade varför och nu har Brav svarat.
Salming fortsätter sin satsning på trail. Nu går de in som partner till Idre Fjällmaraton, 2021. Avtalet löper till och med 2023.
För några dagar sedan tvingades Intersport stänga ytterligare tre citybutiker. Intersports vd menar dock att det finns ljusning i sikte även om bolaget kanske inte stängt den sista butiken.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!